Interview Sociaal teamlid; Harriet van Hage in stroomversnelling op ..


Nieuwsbericht Interview Sociaal teamlid; Harriet van Hage in stroomversnelling op ontdekkingsreis

Gepubliceerd op: 13 april 2015

Harriet van Hage is sinds januari 2015 lid van het sociaal team Zuidlaren. Ze komt van Noordermaat en maakt nu deel uit van een team van zeven personen dat dagelijks de hulpvragen van alledag beantwoordt in de dorpen Zuidlaren, Midlaren, De Groeve en Zuidlaarderveen. Ze beleeft de
veranderingen in haar werk intens.

'Voor mij voelt dit als een ontdekkingsreis. We zijn met elkaar in een stroomversnelling gekomen. De manier van samenwerken is iets anders dan ik gewend ben, het team is namelijk een vermenging van culturen. Mijn collega's komen van Trias, Wmo en MEE.'

Na een paar maanden in het sociale team gewerkt te hebben, stelt Harriet vast dat het voordelen heeft om op deze manier samen te werken. 'We kunnen en willen veel van elkaar leren en doen daar ons voordeel mee. We verruimen allemaal onze kennis en ons netwerk wordt steeds groter.'

Vanuit het maatschappelijk werk is Harriet gewend om te netwerken en breed te kijken en onderzoeken. En uit te gaan van de eigen kracht van mensen en hun omgeving. Wat dat betreft is de werkwijze van het sociaal team niet nieuw voor haar. Wat wel nieuw is, zijn de bijscholingen die ze moet
volgen met betrekking tot de nieuwe wet- en regelgeving. Door deze 'extra' dingen raakt het daadwerkelijke werken met clienten soms in de knel. Toch voelt ze nog steeds dat ze de ruimte krijgt om haar werk te doen.

Harriet komt tegenwoordig ook regelmatig op het gemeentehuis. 'Op het gemeentehuis gaat alles net wat anders. Je werkt in een groot gebouw met veel mensen en verschillende disciplines. Ik ben daar nu onderdeel van.' Ze voegt toe dat ze het fijn vindt dat ze daarnaast nog steeds haar werkruimte
in De Ludinge in Zuidlaren heeft. 'Daar kan ik rustig en ongestoord werken.'

Een groot deel van de tijd is Harriet op pad, dan gaat ze bij mensen op huisbezoek. 'Je moet met mensen over hun zorgvraag praten op een plek waar ze zich het meest thuis voelen.' Er zijn echter ook situaties waarin het prettig kan zijn voor mensen om buiten de deur een afspraak te maken. 'In
dat geval staan onze deuren open. Zowel op het gemeentehuis als bij de Ludinge. Nog een reden waarom ik het zo fijn vindt dat ik nog steeds mijn werkruimte in De Ludinge in Zuidlaren heb. Zo zijn we als Sociaal team ook zichtbaar en vindbaar in de buurt.'

Het takenpakket van een sociaal teamlid is breed, ze hebben met hulpvragen te maken op het gebied van jeugdhulp, wmo en participatie. Harriet kijkt hier anders naar: 'De problematiek laat zich meestal niet in een van deze drie termen vatten. Niets is standaard. Daarom is het zo goed dat we nu
werken met sociale teams. We maken gebruik van elkaars expertise. Als er een hulpvraag is, gaan we erop af. Soms is er meer aan de hand, daar kom je achter doordat je bij iemand thuis komt en in gesprek gaat. Als er specialistische hulp nodig blijkt op een bepaald gebied, kijken we eerst of
wij dit zelf op kunnen lossen met de expertise die wij binnen het team hebben. Zo niet, dan schakelen wij onze netwerkpartners in. Denk daarbij onder andere aan Lentis of Promens Care of de GGZ. '