Identiteitsbewijs verloren of gestolen? Melden bij de gemeente!


Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U hoeft vanaf 13 april 2015 niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen.

In plaats daarvan vult u bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands
rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee. Meer informatie over het aanvragen van een nieuw document vindt u op de pagina paspoort/identiteitskaart kwijt of gestolen.

Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig om ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Fraude streng aangepakt

Misbruik van identiteitsdocumenten is verboden. Soms wordt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart onterecht als vermist of gestolen opgegeven. Mensen gebruiken deze documenten om zich als een ander voor te doen. Dit is een misdrijf. Om fraude te voorkomen controleert de medewerker van de
gemeente uw melding van vermissing of diefstal. Bij vermoeden van misbruik of fraude verwijst de gemeente u door naar de politie voor nader onderzoek.