Duizenden jongeren krijgen les: voorkomen van hoge telefoonrekeningen

Utrecht, 13 april 2015

Slimmer gebruik smartphone voorkomt vervelende verrassingen Duizenden jongeren krijgen les in voorkomen van hoge telefoonrekeningen

Vandaag is het startschot gegeven voor de Phone Challenge Workshop. Aan het Kellebeek College in Bergen op Zoom woonde Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Jetta Klijnsma, een les bij over telefoonkosten door gastdocenten uit de telecomsector. Tijdens de les ging de staatssecretaris met de mbo studenten in gesprek en ontving zij een poster met daarop zeven tips die jongeren helpen hun telefoonkosten in de hand te houden. De Phone Challenge Workshop is ontwikkeld door Stichting Weet Wat Je Besteedt (WWJB), in samenwerking met de mobiele telecomoperators (verzameld in Nederland ICT) en wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De workshop is onderdeel van het project Budget Challenge voor het mbo, waarvoor in maart workshops werden gegeven over het voorkomen van schulden.

Peter Borgdorff, bestuurslid van WWJB: "Onlangs bleek uit Nibud onderzoek dat een op de vijf mbo studenten een schuld heeft en dat die schuld verdrievoudigd is. Daarom is het goed dat WWJB in co-creatie met jongeren lesmateriaal heeft ontwikkeld om schulden aan te pakken of te voorkomen."

De komende weken gaan tientallen medewerkers van telecomoperators Vodafone en KPN aan de slag als gastdocent op mbo scholen door het hele land voor de Phone Challenge Workshop. Thea Hazel-Stals, directeur van WWJB: "Het is fantastisch om te zien dat de telecomoperators jongeren helpen verstandiger om te gaan met hun smartphone. Aanleiding voor deze speciale les is eerder onderzoek waaruit is gebleken dat 40% van de jongeren de maandelijkse bundel van zijn mobieltje wel eens overschrijdt. De Phone Challenge Workshop gaat in op telefoongebruik en bijbehorende kosten, een van de oorzaken van schulden onder jongeren."

"De telecomsector heeft de afgelopen jaren veel maatregelen genomen om klanten - jong en oud - meer grip te geven op de kosten van hun mobiele telefoon", zegt Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT. "Voor de Phone Challenge Workshop hebben de operators hun kennis daarover samen met WWJB verwerkt in een les die mbo studenten aanspreekt. Hiermee geven we hen handvatten om hun mobieltje slimmer te gebruiken en vervelende verrassingen te voorkomen."

Lees meer over het eerdere onderzoek naar jongeren en telefoonkosten op de website van Weet Wat Je Besteedt. Lees meer over de maatregelen die de telecomsector neemt om schulden te voorkomen op de website van Nederland ICT.