14/04/2015


Op 5 mei 2015, de dag dat Nederland 70 jaar bevrijding viert, lanceert War Child het Frietje Vrede. Als tegenhanger van - en met een knipoog naar - het patatje oorlog.
14 april 2015

Snackbars, frietkramen en cafetaria's in het hele land gaan zes weken (tot 14 juni) lang het Frietje Vrede verkopen. Ook doen enkele bevrijdingsfestivals en andere verkooppunten van friet mee. Met het Frietje Vrede koopt de klant voor 20 eurocent extra een vredesvorkje bij zijn patatje naar
keuze. Daarmee maakt hij van zijn patatje een Frietje Vrede.

Klein gebaar, grote betekenis
Zo draagt de consument met een klein gebaar bij aan iets groots: de opbrengst komt namelijk via War Child ten goede aan kinderen elders op de wereld die nog wel de gevolgen van oorlog en conflict ervaren. Bijvoorbeeld in Libanon waar tienduizenden Syrische kinderen deelnemen aan de War
Child-programma's. War Child helpt in elf landen oorlogskinderen en biedt hen psychosociale hulp, onderwijs en bescherming. Zo haalt War Child de oorlog uit een kind. Zodat ze weer kunnen spelen, dromen, lachen en groeien. Want kinderen horen niet in oorlog thuis. Nooit.

#frietjevrede
Ondernemers van snackbars, frietkramen en cafetaria's bieden hun klanten de mogelijkheid een positief gebaar te maken rondom onze bevrijding. De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri)en het Nederlands Frituurcentrum ondersteunen de actie. War Child promoot de actie via de landelijke en
sociale media. Met #frietjevrede kunnen personen een selfie maken met het vredesvorkje. De leukste selfie wordt beloond.

Meedoen?
Ondernemers die willen meedoen met de actie kunnen het actiepakket bestellen via www.warchild.nl/frietjevrede. Een overzicht van de deelnemende bedrijven zal via verschillende websites en sociale media onder de aandacht worden gebracht van het grote publiek.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------