Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten

Het aandeel Nederlanders dat gebruik maakt van nieuwe vormen van automobiliteit, zoals autodelen, autoreisdelen, zakelijke deelauto's, private leasing of een mobiliteitsbudget via de werkgevers is nog erg klein. De gebruikerspercentages varieren van 0,5% voor het autoreisdelen tot 1,2% van de werknemers die gebruik maakt van een mobiliteitsbudget via de werkgever.

De onbekendheid met de nieuwe vormen van automobiliteit is een belangrijke oorzaak voor het beperkte gebruik en de nog lage instapbereidheid. Ruim 60% heeft niet eerder gehoord van het fenomeen autoreisdelen of zakelijke deelauto. Private lease daarentegen is al redelijk bekend; 74% heeft er tenminste van gehoord en 48% weet globaal wat het inhoudt. Ook autodelen of car sharing is al redelijk ingeburgerd; (bijna 60% van gehoord en 35% is globaal bekend met de spelregels. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd onderzoek van GfK over (Auto)Mobiliteits-concepten onder ruim 55.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Lage gebruiksintentie nieuwe automobiliteitsconcepten

De intentie om de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik te gaan maken van nieuwe mobiliteitsconcepten is nog gering. De gebruiksintentie varieert van circa 1,5% van 'deelconcepten' zoals autodelen, autoreisdelen of de zakelijke deelauto tot 2,4% gebruiksintentie voor private lease, circa 3,5% voor het bestellen van taxi's via een app en 4,6% die de komende jaren zeker of waarschijnlijk gebruik denkt te gaan maken van een zakelijk mobiliteitsbudget via de werkgever.

Relatief veel Nederlanders zeggen de komende jaren misschien gebruik te gaan maken van de genoemde vormen van nieuwe automobiliteit. 13% denkt de komende jaren misschien wel een nieuwe taxidienst via een app op te roepen, 11% denkt misschien de volgende auto via een private leaseconstructie te rijden en zo'n 7% zou de komende jaren misschien wel gebruik gaan maken van een deelauto of het delen van autoritten.

Vooralsnog geeft een overgrote meerderheid van de Nederlanders, varierend van zo'n 85% tot 95% voor de verschillende concepten, aan de komende jaren zeker of waarschijnlijk geen gebruik te zullen gaan maken van de onderzochte nieuwe mobiliteitsconcepten.

Doelgroep

De doelgroep voor de verschillende mobiliteitsconcepten is: hoog opgeleid, jong (tot circa 35 jaar) en bovenmodaal verdienend. Daarbij valt op dat er een sterke overlap bestaat tussen de serieus geinteresseerden (en gebruikers) van de diverse mobiliteitsconcepten. Met name tussen de mobiliteitsconcepten die gebaseerd zijn op delen. De geinteresseerden in private lease en voor Nederlanders die denken gebruik te gaan maken van een mobiliteitsconcept van de werkgever overlappen wat minder met de potentiele autodelers en autoreisdelers en zakelijke autodelers.

- Einde -

Over het onderzoek (Auto) Mobiliteitsconcepten

Het onderzoek (Auto)Mobiliteitsconcepten is uitgevoerd door GfK onder een steekproef van 55.473 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Er is een beknopte rapportage beschikbaar. De komende maanden zullen de verschillende automobiliteitsconcepten nader worden onderzocht, waarbij gebruik wordt gemaakt van de doelgroepen van de huidige en potentiele gebruikers van deze concepten.