Ruim 100 aanmeldingen voor Social Impact Lab van PwC

Afgelopen vrijdag, 10 april, was de deadline van de inschrijving voor de tweede editie van het Social Impact Lab van PwC. Ruim 100 startende social enterprises hebben zich ingeschreven, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Om het sociaal ondernemerschap in ons land te versterken, helpt PwC start-ups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact.

Volgens Annemiek Bosboom, projectmanager van Social Impact Lab, is het hoge aantal inschrijvingen een goed teken. "De verdubbeling geeft aan dat Social Impact Lab voorziet in een behoefte. Steeds meer ondernemers begeven zich in deze groeiende sector en dat zien we terug in het aantal aanmeldingen."

Nu de inschrijving gesloten is, begint het vervolgtraject. Op 23 april vindt de eerste beoordelingssessie plaats. Dan wordt een eerste schifting gedaan in de aanmeldingen aan de hand van een uitgewerkte methodiek van data analytics. De business plannen worden beoordeeld op innovatiekracht, haalbaarheid, maatschappelijke impact en duurzaamheid. Ongeveer 30 ideeen blijven dan over. "We vragen deze groep van ongeveer 30 deelnemers naar hun uitgebreide businessplannen, die op 22 mei door ervaren collega's met sectorkennis in detail worden beoordeeld", aldus Bosboom. "Uiteindelijk komen we tot een shortlist van 6 social enterprises die op 5 juni hun idee mogen pitchen tijdens het slotevenement." De vakjury, onder leiding van Ad van Gils (lid Raad van Bestuur PwC) kiest de winnaars. Ook ervaringsdeskundige Evan Gouwens van Tony's Chocolonely is jurylid.