Ombudsplein sociaal domein van start


[IMG]Lees voorOmbudsplein sociaal domein van start

Voor inwoners van de regio Gooi en Vechtsreek en Eemnes is er een regionaal ombudsplein voor zorg en ondersteuning. Dit plein is een combinatie van monitor, klachtenbureau en ombudsfunctie. Monitor en klachtenbureau bestonden al, nieuw is de instelling van de ombudsfunctie en de website
www.ombudspleingooienvechtstreek.nl.


De ombudsfunctionaris bewaakt de kwaliteit van de dienstverlening en gedragingen van de lokale overheid en de zorgaanbieders. Doel is de inwoners te ondersteunen bij het oplossen van klachten, het vertrouwen in de gemeente en/of een aanbieder te helpen herstellen en ambtenaren en aanbieders te
laten leren van die klachten. De ombudsfunctionaris is onafhankelijk en bedient de inwoners van Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden en Naarden.


Klachtenbureau

Inwoners kunnen terecht met een klacht over de uitvoering van de Wmo, Jeugd- of Participatiewet. Een klacht over een zorgaanbieder komt eerst terecht bij het klachtenbureau. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kan men terecht bij de ombudsfunctionaris. Een klacht over een gemeente
kan het beste eerst bij die gemeente worden ingediend, maar kan ook via het Ombudsplein worden ingediend.


Eerst oplossen via eigen klachtenregeling

Een klacht over een zorgaanbieder of leverancier van hulp(middelen)/ondersteuning wordt eerst voorgelegd aan die aanbieder. Daarbij wordt aangedrongen op een goede, snelle, liefst informele afhandeling van de klacht. Lukt dat niet, dan treedt de klachtenregeling van de aanbieder in werking.
Het klachtenbureau controleert de correcte afhandeling van de klacht. Bij klachten over de gemeente wordt eerst geprobeerd de klacht op te lossen conform de klachtenregeling van die gemeente.



Ombudsfunctionaris

Als er geen bevredigende oplossing gevonden wordt, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de onafhankelijke ombudsfunctionaris Gooi en Vechtstreek. Deze kan een eigen onderzoek instellen en proberen om samen met de betrokkenen een oplossing te vinden. De ombudsfunctionaris doet verslag van
zijn bevindingen en legt dit voor aan alle betrokkenen. Ten slotte schrijft hij een openbaar rapport met zijn oordeel en advies. Dit advies is niet bindend, maar wel zwaarwegend.

Er is voor gekozen om de ombudsfunctie door en man en een vrouw te laten invullen. Tot september wordt de functie tijdelijk ingevuld door drs. Bob Latten en dr. Els Bloemer-Boeschoten. Direct na de zomervakantie wordt een open sollicitatie gestart om tot definitieve invulling te komen.


Website

Via de website www.ombudspleingooienvechtstreek.nl kunt alle informatie verkrijgen, een klacht indienen, of een afspraak maken.