Coda museum pakt groot uit met paper art 2015

21 april 2015

Coda museum pakt groot uit met paper art 2015

Coda museum puts on grand display - coda paper art 2015

Papier en karton zijn relatief eenvoudige en naar verhouding goedkope materialen die in combinatie met traditionele en moderne technieken en de inspiratie van de kunstenaar de oneindige mogelijkheden en zeggingskracht op verbluffende en dynamische, maar soms ook op ontroerende en fijnzinnige, wijzen tonen. Na een buitengewoon succesvolle editie in 2013 presenteert CODA Museum Apeldoorn van 7 juni tot en met 25 oktober CODA Paper Art 2015, een tentoonstelling die – letterlijk en figuurllijk – alle ruimte biedt aan de installaties, ruimtelijk werk en een bijzondere selectie sieraden van 36 kunstenaars uit binnen- en buitenland die papier en karton centraal stellen in hun werk.

Papier is een fantastisch materiaal dat kunstenaars en ontwerpers al eeuwenlang inspireert tot het creëren van indrukwekkende kunstwerken. De structuur, textuur, de uiteenlopende eigenschappen en de eindeloze mogelijkheden van papier verwonderen en inspireren. De Indiase kunstenaar Himanshu Agrawal, bekend van immens grote papierwerken voor reclamecampagnes van Canon, Toyota en Audi, realiseert speciaal voor CODA Paper Art een hert – iconisch voor de Veluwe – van 6 me meter hoog dat bezoekers in de hal van CODA Museum verwelkomt. Het is niet de eerste keer dat hij een dergelijke uitdaging aangaat. Tijdens een geslaagde wereldrecordpoging in 2009 bouwde hij met 9 studenten in 12 uur tijd een gigantische giraffe van ruim 6 meter hoog.

Daar waar Agrawal de kracht van zijn papieren objecten vindt in grootte en omvang van het werk, zoekt de Brits-Ierse kunstenaar Rogan Brown het – letterlijk  “ op veel kleinere schaal. Zijn verfijnde werken zijn niet groter dan een hand en zijn een weergave in papier van bacteriën en microben die in petrischaaltjes gekweekt worden. Met een aantal van deze kleine werken maakt hij een grotere wandinstallatie voor CODA Paper Art. Traditionele en moderne technieken spelen in het werk van Agrawal en Brown een grote rol waarbij beide kunstenaars de mogelijkheden van het materiaal voortdurend testen en beproeven.

De Amerikaanse kunstenaar Eric Stanley laat zich inspireren door gotische en islamitische architectuur. Zijn indrukwekkende werken zijn een combinatie van structuren en architectonische patronen. Moderne technieken vormen zijn startpunt. Na een lange voorbereiding snijdt een computergestuurde laser de ontworpen patronen in het papier uit. Door verschillende papierlagen vervolgens op elkaar te bevestigen, creëert hij een driedimensionaal werk dat geïnspireerd is op architectonische voorbeelden, maar de structuren die ontstaan, doen ook sterk organisch aan. Alsof de vormen niet door techniek en menselijk handelen ontstaan zijn maar rechtstreeks afkomstig zijn uit de natuur.

De natuur als inspiratiebron of uitgangspunt is in grote veelzijdigheid vertegenwoordigd in CODA Paper Art 2015. Het mysterieuze masker met boommotief Behind the Gates van de Amerikaanse kunstenaar Phillip Valdez siert niet alleen het affiche van deze Paper Art editie, maar is met een aantal andere maskers die ook de dood verbeelden vertegenwoordigd in deze tentoonstelling. Valdez maakte voor CODA Paper Art 2015 ook een nieuw masker. Bloem- en boombladeren zijn verwerkt in de broches van de Schotse Anne Finlay terwijl de sieraden van de Zweedse Hanna Liljenberg doen denken aan zwartgeverfde koralen en edelstenen. Waar de natuur in de vogels van Diana Beltran Herrara een wonderlijk feest van kleur en regelmaat is, laat de Britse Julie Dodd een veel onheilspellendere kant van de natuur zien. Haar werken zijn zonder uitzondering een reactie op de gevolgen van klimaatverandering en het verdwijnen van de bossen wereldwijd. Haar ruimtelijk werk Lungs of the world uit gerecyclede paperbacks is een goed voorbeeld. Zo bedreigend als het verhaal dat dit werk vertelt ook is, zo wonderschoon en aantrekkelijk is het tegelijkertijd door de uitvoering ook. Dodd maakt voor CODA Paper Art 2015 een aantal boomstronken van papier en karton die geplaatst worden op het glooiende, groene dak van CODA Museum.

CODA Paper Art vertelt en verhaalt op deze en andere manieren ook over de tijd waarin we leven. Het werk Arsenal toont van plint tot plafond een groot aantal wapens van papier en karton. Dit werk van de Amerikaanse Sarah Frost is ontstaan toen ze zich realiseerde dat jongentjes al vroeg weten hoe ze van papier speelgoedgeweren kunnen maken. Hoewel onschadelijk uitgevoerd in papier en niet strikt bedoeld als kritische uiting geeft Arsenal volgens de kunstenaar wel aan dat we leven in een tijd waar wapentuig en -verkoop zo gewoon zijn geworden als het doen van de dagelijkse boodschappen.

Het collier 250.000 US Dollars van de Amerikaanse kunstenaar Lauren Vanessa Tickle werd in 2013 aan de sieradencollectie van CODA toegevoegd en is te zien tijdens CODA Paper Art 2015. Dit collier maakt onderdeel uit van de serie Increasing Value (waardevermeerdering) en is gemaakt van dollarbiljetten die Tickle zeer nauwkeurig en weloverwogen uitgesneden en verknipt heeft om zo sieraden te maken die niet alleen goed draagbaar zijn maar bovenal vragen stellen over de waarde en betekenis van geld in de moderne maatschappij. Papier krijgt in het werk van Tickle een geheel eigen betekenis. Het onderliggende, impliciete materialisme maak zij met haar sieraden expliciet. Ze zetten aan tot het onderzoeken en evalueren van de huidige samenleving.

Naast het eerdergenoemde werk van Julie Dodd, Himanshu Agrawal, Rogan Brown en Phillip Valdez maakt ook de Nederlandse kunstenaar Berdien Nieuwenhuizen bijzonder nieuw werk voor CODA Paper Art 2015. Boven de ingang van CODA Centrale Bibliotheek bevestigt zij de vleugels van Icarus. Deze monumentale installatie verbeeldt de menselijke hoogmoed uit de Griekse mythe over de vader Daedalus zijn zoon Icarus. Daedalus waarschuwt zijn zoon om met de omgebonden vleugels niet te hoog te vliegen. Maar Icarus slaat de waarschuwing in de wind en komt te dicht bij de zon. De was in zijn zelfgemaakte vleugels smelt waardoor hij neerstort en verdrinkt.

Exposerend kunstenaars

BEELDENDE KUNST

Frank Asnes, Gunjan Aylawadi, Silvia Beltrami, Diana Beltran Herrera, Anne-Mieke Boonstra, B.J. Birza, Rogan Brown, Sophie Cardin, Julie Dodd, Sarah Frost, Chris Gilmour, Jacob Hashimoto, Orukami Himanshu Agrawal, Meg Hitchcock-Stege, Li Hongbo, Nina Lindgren, Tracy Luff, Berdien Nieuwenhuizen, Lisa Nilsson, Andy Singleton, Eric Standley, Richard Sweeney, Erin Turner, Phillip Valdez, Maud Vantours, Wang Lei

SIERADEN

Attai Chen, Anne Finlay, Georgina Howling, Hanna Liljenberg, Suska Mackert, Jeremy May, Francine Oeyen, Ritsuko Ogura, Tine de Ruysser, Michihiro Sato, Janna Syvanoja, Lauren Vanessa Tickle, Myung Urso, Flóra Vági, Ingeborg Vandamme, Li-Chu Wu