Patienten positief over gepland ambulancevervoer


22-04-2015
Patienten positief over gepland ambulancevervoer

Patienten zijn tevreden over het vervoer op afspraak met de ambulance. Ze zijn bijzonder positief over de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van het ambulancepersoneel. Alleen in de uitleg van wat patienten ervan kunnen verwachten is verbetering mogelijk, zo blijkt uit het
onderzoek met de nieuwe CQ-index vragenlijst Planbare Ambulancezorg.

Bij ambulancezorg denken veel mensen direct aan eerste hulp en spoedeisend vervoer naar het ziekenhuis. Maar bij drie op de tien patienten die met de ambulance worden vervoerd, gaat het om besteld vervoer - ook wel `planbare ambulancezorg' genoemd - zoals vervoer van patienten op afspraak
tussen hun woonadres en een zorginstelling, voor diagnostiek, therapie of een opname.

Interviews
Ambulancezorg Nederland (AZN) wilde graag weten welke ervaringen patienten hebben met gepland ambulancevervoer. Daarom is het NIVEL gevraagd een patientenvragenlijst te ontwikkelen: de CQ-index Planbare Ambulancezorg. Hiervoor zijn interviews gehouden met clienten van twee regionale
ambulancevoorzieningen (RAV's): Utrecht en IJsselland. Na een uitgebreide test van de vragenlijst is deze voorgelegd aan een groter aantal clienten uit deze twee regio's.

Positieve ervaringen
De vragenlijst is ingevuld door 330 clienten. Zij bleken erg positief over het geplande ambulancevervoer. Vooral over de persoonlijke aandacht, professionaliteit en rust van het ambulancepersoneel. Het ambulancepersoneel kreeg gemiddeld een 8,9. Slechts op een paar punten bleek ruimte voor het
ambulancepersoneel om de zorg te verbeteren: bijvoorbeeld door beter te vertellen wat er bij aankomst van de ambulance gaat gebeuren en door meer uitleg te geven.

CQ-index
Een CQ-index is een gestandaardiseerde vragenlijst om de ervaringen van patienten en consumenten met de zorg en de zorgverzekeraar te meten en zo de kwaliteit daarvan te bepalen vanuit het perspectief van patienten. De systematiek bestaat uit een familie van vragenlijsten met bijbehorende
richtlijnen voor dataverzameling, data-analyse en het rapporteren van de resultaten. De vragenlijsten geven inzicht in wat patienten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg.

Landelijk onderzoek
Met de CQ-index Planbare Ambulancezorg en de in 2014 vastgestelde CQ-index Spoedeisende Ambulancezorg wil Ambulancezorg Nederland graag periodiek landelijke metingen uit (laten) voeren bij alle aangesloten regionale ambulancevoorzieningen (RAV's). Dit om de kwaliteit van de ambulancezorg te
onderzoeken en te verbeteren, en ook om extern verantwoording af te kunnen leggen. Landelijk onderzoek met de CQI Planbare Ambulancezorg zal ook duidelijk maken wat de ervaringen van clienten van andere RAV's zijn en in hoeverre deze verschillen tussen RAV's. Dit geeft mogelijk nog meer
aanknopingspunten voor het handhaven en verbeteren van de kwaliteit van zorg voor patienten die vervoerd worden per ambulance.

Subsidient en samenwerkingspartner
Ambulancezorg Nederland