Paywall om specifieke doelgroep te kunnen bedienen


Aldertrack: lokale specialistische politieke content
Ik ben fan

Aldertrack is al acht jaar de plek waar politieke junkies de laatste ontwikkelingen in en rond het stadhuis in Chicago kunnen volgen. De website verdween begin deze maand achter een betaalmuur. Aandacht is er volop, maar of het verdienmodel gaat werken moet nog blijken.

Door: Hans Klis

* Tag personen
[USEMAP]

Aldertrack logo

In 2007 zette statisticus Jimmy Dispensa Aldertrack op (een Alderman is een wethouder), als zijn eerste uitstapje naar de blogosfeer. De site draait om big data en verslaat de lokale politiek aan de hand van empirische gegevens en statistieken om zo de `objectieve waarheid van politiek' boven
water te halen.

Na drie burgemeestersverkiezingen en talloze campagnes voor wethouders, besloot het team van Aldertrack hun diensten te gelde te maken en een betaalmuur op te trekken. Een betaald abonnement op de diensten van de site kost 345 dollar per jaar en daarmee krijgen lezers dagelijks naast
exclusieve nieuwsberichten ook toegang tot harde statistische data van de verkiezingen van wethouders, maar ook gedetailleerde beschrijvingen van bijvoorbeeld vergaderingen. Wie 345 dollar per jaar teveel vindt is er een gratis nieuwsbrief die plaatselijk politiek nieuws van andere media
samenvat, een beetje zoals Politico dat doet.

Maar Aldertrack is meer dan een site voor alleen politieke junkies, vertelt mede-oprichter Mike Fourchin aan de telefoon: "We zijn een handelsnieuwsbrief. Ons publiek zijn de mensen die werken met de overheid en daarvan afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld ontwikkelaars of mensen in de
entertainmentindustrie. Iedereen die te maken heeft met regelgeving en overheidscontracten. In een stad als Chicago met zo'n drie miljoen inwoners kunnen bepaalde besluiten mensen miljoenen kosten."

Website Aldertrack

Website Aldertrack

Paywall voor afgebakend product

De score bij Aldertrack na twee weken paywall is indrukwekkend: bijna vijfduizend abonnees op de gratis nieuwsbrief en "tussen de honderd en tweehonderd" betalende lezers. Hoewel Fourchin het aantal betaalde abonnementen graag ziet groeien, verwacht hij niet meer dan een paar duizend lezers te
zullen bereiken per dag. En dat vindt hij prima. "We hebben gekozen om een paywall op te werpen omdat we onze lezers een afgebakend product kunnen voorschotelen op deze manier. Hier betalen ze voor en al het andere eromheen niet." Een duidelijke keuze van het team in Chicago voor een
specifieke doelgroep, zo hoeft het naar eigen zeggen niet te luisteren naar de wensen van mensen die Aldertrack maar oppervlakkig volgen en "van alles willen zonder er voor te willen betalen".

Nieuwe verdienmodellen

De kennis die Fourchin en zijn collega's de afgelopen jaren hebben opgedaan van de politiek in Chicago bouwen zij momenteel uit naar nieuwe producten en diensten voor betalende abonnees. Een daarvan is een adressenboek van politici in Chicago, met bijbehorend personeel, foto's en
contactgegevens. Hoewel dat ouderwets klinkt lijkt het meer op een IMDB-database dan een jaarboek van de middelbare school. Hiermee voorziet Aldertrack in een duidelijke behoefte van de betalende lezer: bij wie moet ik aankloppen voor welke kwestie binnen het stadhuis?

Aldertrack laat zien dat er behoefte is aan nieuws over de lokale politiek en het maakt eigenlijk helemaal niet uit of je dit in Chicago doet of in elke andere Amerikaanse stad, zinspeelt Fourchin op de toekomst van Aldertrack.

Lees meer van VS-correspondent Hans Klis

* PoliticMo vernieuwt regionale politieke verslaggeving
* De grootste krant van de VS moderniseren

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel