Nederland trekt F-35 motorenonderhoud Italie naar zich toe

Nieuwsbericht | 22-04-2015 | 16:24

Nederland heeft zeker gesteld dat zij vanaf 2019 het Italiaanse motorenonderhoud aan de F-35 mag uitvoeren. Vandaag heeft Nederland hiertoe een zogenoemde Implementing Arrangement met de Italianen ondertekend. Door het motorenonderhoud naar Nederland te halen wordt werkgelegenheid gecreeerd en blijft hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden.

Een Nederlandse F-35 in de Verenigde Staten.

Archieffoto Nederlandse F-35.

Voorafgaand aan deze Implementing Arrangement (IA) heeft Nederland in 2006 samen met Italie een zogenaamd Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend, waarin op hoofdlijnen de samenwerking is beschreven. In deze MoU is de intentie opgenomen dat Nederland de F-35's zal laten assembleren in Cameri, Italie en dat de Italianen op hun beurt het motorenonderhoud in Woensdrecht, Nederland laten uitvoeren. Met het ondertekenen van de IA is nu bevestigd dat Nederland vanaf 2019 en de jaren daarna de Nederlandse en de Italiaanse werklast krijgt.

Werkgelegenheid

Voor Nederland is de IA van groot belang. Nadat het F-35 Joint Program Office afgelopen jaar Nederland heeft aangewezen als een van de Europese landen die het onderhoud aan de F-35 mag uitvoeren, wil Nederland naast het Italiaanse motorenonderhoud zoveel mogelijk onderhoud voor partnerlanden uitvoeren. Door het motorenonderhoud in Nederland uit te voeren ontstaat naast behoud ook extra werkgelegenheid. Tevens betekent de samenwerking onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud blijft behouden. Defensie zoekt bij de totstandkoming van de motorenwerkplaats nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven en partnerlanden.

Met de IA bevestigt Nederland dat de assemblage van Nederlandse F-35 toestellen zal plaatsvinden in een Final Assembly & Check Out (FACO) faciliteit, gevestigd op de Italiaanse vliegbasis Cameri in Noord-Italie. De productie van onderdelen of samengestelde delen (zoals bijvoorbeeld vleugels of het voorste deel van de romp) van het toestel vindt verspreid plaats in de deelnemende F-35 partnerlanden. Deze losse delen worden toegeleverd aan een FACO, waar het toestel vervolgens wordt geassembleerd. Nederland is met de IA de eerste internationale klant voor Italie.

De FACO te Cameri is een tweede F-35 assemblagelijn van Lockheed Martin. Ook de vestiging van Lockheed Martin in Fort Worth heeft een FACO. Inmiddels staan zes F-35's in aanbouw in de assemblagefaciliteit te Cameri. Lockheed Martin is volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de planning van de toestellen.

Hoort bij

* Koninklijke Luchtmacht