Nederlandse deeleconomie stroef op gang


's-Hertogenbosch, 20150423 -- Bedrijven als Uber en Airbnb zijn veelvuldig in het nieuws. Desondanks delen Nederlanders niet graag hun spullen. Negen op de tien consumenten heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. Het risico dat het kapot gaat, dat spullen niet teruggebracht worden en het gedoe met afspraken zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om niet te delen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.001 Nederlandse consumenten.

Gebrek aan vertrouwen om te delen
Als consumenten lenen of uitlenen zullen ze dat altijd eerder doen aan vrienden (60%) of van vrienden (53%). Negentig procent heeft nog nooit diensten of producten geleend, gebruikt of aangeboden via een online netwerk. De drempels die Nederlanders vooral zien zijn het risico dat het kapot gaat (57%), het risico dat men het niet terug brengt (51%), het gedoe met afspraken maken (33%), geen vertrouwen in anderen (28%) en men wil niet dat anderen aan hun spullen komen (28%). De diverse netwerken die inzetten op de deeleconomie zullen moeten zorgen dat deze barrières worden weggenomen om het tot een succes te maken.

Deeleconomie makkelijk en goed voor portemonnee
Eén op de tien consumenten heeft wel ervaring met de deeleconomie via online netwerken. Deze groep ervaart het als makkelijk, goedkoop en zeer geschikt voor spullen die men maar één keer nodig heeft. De consumenten die uitlenen vinden het prettig om mensen te helpen, het geeft een goed gevoel en het is goed voor de eigen portemonnee.

Lage kosten en duurzaamheid belangrijke argumenten
Ruim een derde zou nooit gebruik maken van producten of diensten die men via online netwerken kan lenen of gebruiken. Consumenten zijn het meest bereid om kennis (32%), gereedschap (31%) en klusjes (31%) via online deelnetwerken te regelen. Kleding, schoenen en accessoires (5%) zijn voor consumenten het minst vanzelfsprekend om te lenen. De belangrijkste redenen om wel te lenen via online netwerken zijn geen of lage kosten (38%), hergebruik van producten (24%), duurzaamheid (23%), het sociale aspect (20%) en beschikbaarheid in de buurt (20%).

Kilk op de afbeelding voor een grotere versie.Klik op de afbeelding voor een grotere versie van de infographic

Auto en huis alleen tegen vergoeding te gebruiken
Wanneer het om delen van eigen spullen gaat zijn Nederlanders vooral bereid om kennis (68%), boeken (59%), huishoudelijke hulp (56%) en klusjes (53%) aan te bieden of te delen. Men is het minst bereid om de auto uit te lenen (26%) of om het huis of appartement beschikbaar te stellen (27%). Bij het uitlenen van de auto of het beschikbaar stellen van het huis moet er voor consumenten sowieso een vergoeding tegenover staan.

Uber groot in bekendheid, klein in gebruik
Uber is één van de bekendste aanbieders in de deeleconomie (56%), gevolgd door Airbnb (32%). Airbnb is het meest gebruikt. Een op de twintig Nederlanders (5%) heeft weleens via Airbnb geboekt. Slechts 1% van de consumenten heeft weleens gebruik gemaakt van Uber. Dit wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt door de beperkte beschikbaarheid van Uber in Nederland.

Nederlanders zijn het minst positief over Uber
Over het algemeen zijn consumenten positief over de verschillende netwerken die de mogelijkheid tot delen aanbieden. Het meest positief is men over Ticketswap (95%), Thuisafgehaald.nl (94%), Peerby (92%) en Samenrijden.nl (88%). Van de Nederlanders die bekend zijn met Uber geeft de helft (53%) aan positief te staan tegenover Uber.

Klik hier voor een infographic

Methodiek en verantwoordingDe cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.001 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).