GS leggen definitief Actieplan Geluid provinciale wegen voor aan PS


23 april 2015 - Nieuwsartikel

Iedere vijf jaar legt de provincie haar plannen voor het nemen van geluidreducerende maatregelen bij wegen vast in een Actieplan Geluid.

In het actieplan staat welke maatregelen er de komende vier jaar genomen worden om de geluidsbelasting afkomstig van verkeer op provinciale wegen terug te dringen, zodat omwonenden minder last hebben van het verkeerslawaai.

Eerder is het ontwerp Actieplan Geluid 2014-2018 op 21 oktober 2014 vastgesteld door Gedeputeerde Staten (GS). GS hebben toen gekozen voor een plandrempel van 65decibel (dB). Vervolgens is op basis van doelmatigheid en beheerstechnische aspecten afgewogen op welke wegvakken stil asfalt zal
worden toegepast. Het ontwerp heeft vanaf 5 december 2014 tot en met 16 januari 2015 ter inzage gelegen, zodat men zienswijzen kon indienen. In totaal zijn er 7 zienswijzen binnengekomen van (groepen) bewoners. Over het algemeen zijn indieners van mening dat de geluidhinder voor omwonenden
van provinciale wegen is toegenomen en verzoekt men meer geluid reducerende maatregelen toe te passen dan opgenomen in het ontwerp-actieplan. Alle zienswijzen zijn zorgvuldig gelezen en van een antwoord voorzien. De gezamenlijke antwoorden vormen de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerp
Actieplan Geluid 2014-2018. De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassing van het Actieplan Geluid.

Uit het actieplan volgt dat nog 5,5 km stil asfalt wordt toegepast op provinciale wegen in Noord-Holland. Eerder is al geinvesteerd in de realisatie van zo'n 120 km stil asfalt.

Besluitvorming Provinciale Staten

Provinciale Staten zullen mogelijk voor de zomer het Actieplan Geluid 2014-2018 behandelen. De stukken en besluiten zijn in te zien via deze link.

Downloads

* Voorstel definitief Actieplan Geluid provinciale wegen 2014-2018 (pdf - 10,67 mb)

* Nota van beantwoording ontwerp Actieplan Geluid provinciale wegen 2014-2018 (pdf - 130,98 kb)

* Samenvatting technische bijlage (pdf - 402,75 kb)

* Volledige technische onderbouwing (pdf - 14,89 mb)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel