Jaarverslag 2014 van de federale ombudsman


Datum: 23 april 2015

Op 22 april 2015 verscheen het jaarverslag 2014 van de federale ombudsman. Het centrale thema is de impact van de globalisering op de relaties tussen de burger en de administratie. Voor bepaalde aangelegenheden zoals het behouden van de kinderbijslag na een vertrek naar het buitenland of het
ontvangen van bezoek van een familielid uit het buitenland ... blijkt immers in de administratie niet altijd een sluitende oplossing te bestaan.

De ombudsmannen formuleerden dan ook vijf nieuwe aanbevelingen: het afwegen van het hoger belang van het kind, de financiering en het beheer van de gerechtskosten, de verlaging van de telefoontarieven in de gevangenissen, het onderzoek van de visumaanvragen met betrekking tot het familiaal
bezoek, en de aflevering van inschrijvingsplaten voor `proefritten'.

In 2014 kreeg de federale ombudsman 5 017 nieuwe klachten en 2 001 informatievragen binnen. De top drie van de klachten bestaat uit de trage gang van zaken bij de administratie (ondanks een sterke daling ten opzichte van 2013), de kwaliteit van de geleverde diensten en een verkeerde toepassing
van de reglementering. Bijna een op twee klachten werden binnen de drie maand behandeld.

Raadpleeg het jaarverslag 2014 van de federale ombudsmanExterne link