tekeningen van depotobjecten rondom de Potvis

PERSBERICHT

Vanaf 23 april tekeningen van depotobjecten rondom de Potvis

Depotschatten van Roos Holleman in Natuurmuseum Brabant

Als klein meisje liep ze al vol ontzag onder de mammoetschedel door, het museum in: rechtstreeks naar de dinobotten en andere oertijdbewoners. Het was alsof ze in een tijdmachine stapte.

Nu zijn het vooral vogels die haar tekenpapier sieren. De dinos uit de mysterieuze oertijd zijn de geelgorsjes uit de achtertuin, of in dit geval uit het museum. Natuurmuseum Brabant stelt u graag voor aan Roos Holleman, de jonge zeer talentvolle Tilburgse kunstenares die haar fascinatie voor de bewaarkunst van dode dieren aan het papier toevertrouwt. Een persoonlijke tour door het depot en het museum heeft haar ge﮳pireerd tot een prachtige serie tekeningen, speciaal voor het museum. Van 23 april tot en met 6 september is haar werk te bewonderen in de expositie Depotschatten, in de schaduw van het Potvisskelet.

Roos Holleman tekent dode dieren, meestal vogels met pastelkrijt, niet zelden op zeer groot formaat. Met eenvoudige middelen weet ze een beeld neer te zetten met monumentale proporties. Het zijn niet zomaar nagetekende dode dieren: in de tekeningen van Roos Holleman krijgen ze een extra dimensie. Hoewel ze dood zijn, krijgen ze in hun representaties een ziel. Ze vormen een ode aan het levende dier, ze laten zijn schoonheid zien en roepen bewondering, verwondering en ontroering op. Het is die verwondering over de combinatie van schoonheid en vergankelijkheid waarin Natuurmuseum Brabant en de kunstenaar elkaar vinden.

Zelf zegt Roos Holleman over haar werk: De beleving van de schoonheid der natuur is anders in een museum, dan wanneer je buiten bent. In een vitrine wordt de natuur meteen wetenschap en zelfs kunst. Zon specimen dat door zon afzondering van context verandert, staat aan de basis van mijn werk. Al mijn tekeningen laten zien dat de levende natuur te verzamelen is, te preserveren is, en dus van heel dichtbij te bekijken valt. Pure schoonheid uit alle hoeken van de wereld, van alle tijden, binnen bereik.

Geinspireerd door museumcollectie

Gedurende een aantal maanden heeft Roos tekeningen gemaakt die gebaseerd zijn op de verzameling van Natuurmuseum Brabant. Ze dook daarvoor in het depot en bestudeerde de collectie. Voor haar tekeningen koos ze onder andere een paradijsvogelbalg. Balgen is een goedkopere conserveringstechniek dan opzetten. Alleen de schedel en de huid blijven bewaard, voor onderzoek.

Andere tekeningen tonen een opgezet geelgorsje, een tweekoppig biggetje, samengebonden walvisbaleinen, een sperwer, een schildpadschedel en een mierenegel. Ze koos deze objecten omdat ze nieuwsgierig was naar de vertaling van hun vorm en stofuitdrukking op papier. Deze tekeningen worden, samen met de objecten, ge븰oseerd rondom het skelet van de Potvis. Ook maakt Roos Holleman in het museum zelf nog tekeningen: ze kiest hiervoor vogels uit de collectie in de OO zone.

Het is niet voor het eerst dat Natuurmuseum Brabant kunst en natuur verenigt in een tentoonstelling of expositie. Eerder al verleenden kunstenaars als Guido Geelen, Nan Groot Antink en Emily Hermans hun medewerking aan de tentoonstelling Wat heet mooi? , over de menselijke behoefte aan het maken van kunst. Later ontwikkelde het museum rond haar Potvisskelet het project Vanitas over vergankelijkheid. Kunstenaars Reinoud van Vught en Huub van der Loo waren hierbij nauw betrokken en maakten prachtige kunstzinnige interpretaties van het potvisskelet. Depotschatten is vanaf 23 april in Natuurmuseum Brabant, met dank aan Luycks Gallery. In diezelfde galerie is vanaf 12 april ook nog ander werk van Roos te zien in de tentoonstelling Gestold Leven (luycksgallery.com).