Raadpleging Zorg naar gemeenten. Hoe verloopt het gesprek met de gem..


Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, zoals begeleiding, dagbesteding en beschermd wonen, kunnen sinds dit jaar terecht bij hun gemeente. Als iemand zich meldt, zal de gemeente onderzoek doen naar de persoonlijke situatie van de aanvrager en met hem/haar in gesprek gaan. Een aantal
clientenorganisaties is benieuwd naar de ervaringen van clienten met dit gesprek.

Daarom loopt tot 4 mei de digitale raadpleging Zorg naar gemeenten: het gesprek met uw gemeente. Via internet kan iedereen meedoen aan deze digitale raadpleging en zijn ervaringen melden.

Het gesprek met de gemeente kan plaatsvinden door de wijziging van bestaande hulp, maar ook vanwege een nieuwe aanvraag. Tijdens het gesprek wordt de persoonlijke situatie in kaart gebracht. Waar is ondersteuning bij nodig en wat zouden oplossingen kunnen zijn? Clienten organisaties willen
weten of mensen op de hoogte zijn waar zij zich kunnen melden voor een gesprek met de gemeente. Maar ook of zij al een gesprek hebben gehad. En zo ja, op welke wijze zij zich daarop hebben voorbereid en hoe het gesprek is verlopen. Ook willen de organisaties een beeld krijgen van de ervaringen
met het aanvragen van individuele maatwerkvoorzieningen en het toekennen daarvan.

Iedereen die met het gesprek te maken heeft, is welkom om mee te doen aan de raadpleging. Clienten, maar ook mantelzorgers zijn van harte uitgenodigd om mee te doen. De vragenlijst kan worden ingevuld via www.zorgnaargemeenten.nl. Invullen duurt ongeveer 10 minuten. Ook mensen die geen
internet hebben, kunnen meedoen en telefonisch hun ervaringen melden: op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via telefoonnummer 0900-235 6780 (20 cent per gesprek). De actie loopt tot 4 mei en de organisaties die meedoen zijn te vinden onder www.aandachtvooriedereen.nl