Trading update Q1 2015

PERSBERICHT

Maastricht-Airport, 30 april 2015

Trading update Q1 2015

Wederom groei marktaandeel Fashion Benelux

 Opruiming voorraad in slecht winterseizoen leidt tot omzetdruk Fashion.

 Marktaandeel core1 activiteiten Fashion NL + 1,5%-punt en Fashion BeLux + 0,1%-punt.

 In eerste 4 weken april aantrekkende vraag en stijgende omzet bij Fashion.

 Te verkopen activiteiten goed op schema.

Kurt Staelens, CEO Macintosh

“In het eerste kwartaal waren de schoenenformules in Nederland en België genoodzaakt om, net als de hele markt, de voorraden uit het slechte winterseizoen op te ruimen. Dit ging gepaard met acties met lagere verkoopprijzen, vooral ook in kleding, en leidde tot omzet- en margedruk. Uit het feit dat de verkopen stegen bij de start van het voorjaarsseizoen in april blijkt dat de nieuwe collecties aanslaan bij de consument. De winkels waar de vernieuwde winkelconcepten van Manfield (12) en Young Fashion (3) werden geïntroduceerd deden het duidelijk beter dan vorig jaar. Dit biedt vertrouwen voor de toekomst.”

Groepsomzet

 Vanwege het besluit om te concentreren op de Fashion retail activiteiten in de Benelux en de daarmee verband houdende verkoop van Kwantum (Living), Nea International en Fashion UK, worden de activiteiten separaat per land verantwoord.

Omzet Q1 2015 Q1 2014

Fashion NL core1 47,9 49,4

Fashion BeLux core1 31,2 32,4

Fashion Other 1,6 1,2

Fashion Benelux core 80,7 83,0

Fashion NL + BeLux non core2 4,7 8,9

Fashion UK 48,5 45,7

Nea International 1,9 1,6

Living 50,0 45,2

Non-core / te verkopen 105,1 101,4

Macintosh totaal 185,8 184,4

1. Betreft 368 winkels bij Fashion NL en 136 winkels bij Fashion BeLux.

2. Betreft 60 winkels bij Fashion NL en 2 winkels bij Fashion BeLux. Macintosh Retail Group NV – Amerikalaan 100, 6199 AE Maastricht-Airport - 00 31 (0)43-3280780 www.macintosh.nl -2-

 Online omzet Fashion NL core steeg met € 1,2 mln tot € 7,9 mln en offline omzet Fashion NL core daalde met € 2,7 mln tot € 39,9 mln.

 Online omzet Fashion BeLux core steeg met € 0,2 mln tot € 1,5 mln en offline omzet Fashion BeLux core daalde met € 1,4 mln tot € 29,8 mln.

Fashion core versus markt Nederland en België

Omzet Fashion core vs markt t/m februari 1

Nederland2 België2

Markt MRG Markt MRG

Waarde Totaal - 0,9% 3,3% - 1,4% 2,6%

Volume Totaal 4,2% 14,0% 2,3% - 2,0%

Prijs Totaal - 4,9% - 9,4% - 3,6% 4,7%

Waarde Offline - 2,5% 1,4% - 3,7% 2,1%

Waarde Online 6,4% 22,4% 15,4% 13,1%

1. Betreft uitsluitend schoenen (exclusief kleding en accessoires); cijfers sluiten niet aan bij omzetcijfers elders in dit bericht, die zijn gebaseerd op totale omzet.

2. Macintosh cijfers op totaal niveau één-op-één vergelijkbaar met marktbronnen, maar splitsing online/offline niet. Marktcijfers NL en B: GfK (periode t/m februari).

 Zoals blijkt uit de tabel steeg de schoenenomzet in januari en februari bij Fashion NL en BeLux. In maart daalde de omzet echter stevig door afprijzingen van het winterseizoen (vooral kleding en winterschoenen) en door het laat op gang komen van het voorjaarsseizoen. In de eerste 4 weken van april was sprake van een aantrekkende vraag en stijgende omzet bij Fashion NL en Belux.

 Online omzet Fashion NL groeide opnieuw sneller dan de markt, ondersteund door het cross channel transformatieprogramma.

 Marktaandeel Fashion NL: 13,7% (+ 1,5%-punt); Fashion België: 8,6% (+ 0,1%-punt).

Ontwikkeling te verkopen activiteiten

 Kwantum realiseerde omzetstijging van € 5,0 mln (+ 12%). Verkoopproces Kwantum is gestart met gezonde interesse van meerdere partijen.

 Fashion UK realiseerde een € 2,8 mln hogere omzet (online + € 0,5 mln) bij een koerseffect van + € 4,4 mln. De voorbereidingen voor het verkoopproces van Fashion UK zijn gestart.

 Overeenstemming over verkoop Nea International (zie persbericht 29 april 2015).

Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV

Maastricht-Airport, 30 april 2015