CDA: Bellen via 4G voor beter bereik 112

29/04/2015CDA: Bellen via 4G voor beter bereik 112

Het CDA wil dat providers haast gaan maken met het mogelijk maken van bellen over het 4G-netwerk. Op deze wijze moeten noodoproepen naar 112 sneller tot stand komen. Nu kan alleen internetten via een mobiele telefoon nog via 4G, voor bellen moeten de telefoons op zoek naar een 3G of 2G-netwerk. CDA-Kamerlid Agnes Mulder roept minister Kamp van Economische Zaken op hierover zo snel mogelijk met de providers om tafel te gaan zitten.

Uit een onderzoek van TNO en Agentschap Telecom blijkt dat met name moderne smartphones moeite hebben met het bereiken van noodnummer 112. Smartphones zijn zodanig ingesteld dat ze altijd proberen verbinding te maken met een modern 4G-netwerk. Doordat het 4G netwerk nog niet open staat voor belgesprekken, wordt voor bellen gezocht naar een 3G of een 2G netwerk. Dit proces zorgt voor de vertraging. Tweede Kamerlid Agnes Mulder: "Uit het onderzoek blijkt dat het tot stand komen van een gesprek soms meer dan 15 seconden duurt. Hierdoor denkt de persoon in nood dat er geen bereik is en wordt er opgehangen. Door het bellen met 4G zal de noodoproep bij smartphones veel sneller tot stand komen, wat van groot belang is bij noodsituaties waar elke seconde telt."

Het CDA vraagt al langer aandacht voor de mobiele bereikbaarheid en de toegang tot snel internet in het buitengebied. Mulder: "Het zijn basisvoorzieningen. Niet alleen voor de bereikbaarheid van 112, maar ook voor bedrijfsvoering bijvoorbeeld. Er zijn ook lokale oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld het anders afstellen van zendmasten. We willen de minister Kamp oproepen om dit soort oplossingen te blijven stimuleren. Ook willen we halfjaarlijks een voortgangsrapportage waarin wordt ingegaan op de gebieden met slecht mobiel bereik."