Bedrijfsleven overwegend positief over milieumaatregelen Rotterdam

Maar: strengere eisen voor bestelauto's per 2018 onacceptabel

30-04-2015 EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en OFRC zien in de milieumaatregelen van het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders een goede balans tussen een betere luchtkwaliteit en ruimte voor ondernemers uit - vooral - het midden- en kleinbedrijf. Helaas wil het per 2018 nog strengere eisen voor bestelauto's. Dit is onacceptabel volgens de organisaties.

De bedrijfslevenorganisaties roepen de gemeenteraad van Rotterdam op om de nog strengere eisen voor bestelauto's per 2018 uit te stellen naar 2021. Ook blijft de handhaving een punt van zorg.

Balans

De organisaties spraken sinds begin 2015 met verantwoordelijk wethouder Langenberg over het uitbreiden van de milieuzone in Rotterdam. Deze gesprekken leidden volgens de organisaties tot resultaat. In de plannen is namelijk rekening gehouden met ondernemers door in eerste instantie alleen de oudste bestelauto's te weren. Ook is er een goede sloopregeling geregeld en is de omvang van de milieuzone voor het vrachtverkeer beperkt.

Bestelauto's

EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en ORFC wilden voorkomen dat vooral kleine ondernemers hun bestel- of vrachtauto's te snel zouden moeten vervangen om Rotterdam in te mogen. Met de milieuzone die per 1 januari 2016 wordt ingevoerd, geeft de wethouder hier gehoor aan - alleen bestelauto's ouder dan 15 jaar worden geweerd. De organisaties vinden het dan ook onacceptabel dat het college voorsorteert op een nog strengere milieuzone per 2018 die ook nieuwere bestelauto's weert. Deze nieuwere auto's zijn echter pas in 2021 bedrijfseconomisch afgeschreven.

Handhaving

EVO, MKB Rotterdam, VNO-NCW West en ORFC maken zich zorgen over het handhavingsbeleid. Recentelijk bleek de handhaving van de milieuzone op de Tweede Maasvlakte problematisch - overtreders ontsprongen de dans door haperende camera's. Ook bleek het nagenoeg onmogelijk om auto's met buitenlandse kentekens te beboeten. De bedrijfslevenorganisaties vinden het onacceptabel als buitenlandse bedrijven de nieuwe regels aan hun laars kunnen lappen. Dit ondermijnt het draagvlak onder Nederlandse bestel- en vrachtauto-eigenaren.