De Persgroep publiceert Jaarverslag 2014


Op 30 juni 2014 kondigde De Persgroep een overnamebod aan op het in Londen genoteerde Mecom voor EUR236 mio. Mecom is de holding boven de Nederlandse krantengroep Wegener (7 betalende regionale kranten en ruim 100 huis-aan-huisbladen) en het Deense Berlingske Media (o.a. 2 nationale dagbladen,
een weekkrant en een aantal regionale nieuwsmedia). Pas op 16 februari van dit jaar kon de transactie worden afgerond na goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. De overgenomen activiteiten worden sinds maart geconsolideerd. Naar verwachting zal de omzet van de `nieuwe' Persgroep uitkomen
op EUR1,4 miljard, wat 60% meer is dan in 2014.

Dit alles betekent dat de overname van Mecom nauwelijks invloed heeft gehad op de resultatenrekening van vorig jaar. 2014 werd succesvol afgesloten met een EBITDA van EUR138 mio (+6%) en een netto cashflow van EUR112 mio. De omzet daalde licht tot EUR878 mio.

De winstgroei was voornamelijk te danken aan de audiovisuele activiteiten, waarvan de EBITDA-bijdrage groeide tot EUR39 mio. De televisie-activiteiten deden het uitstekend. VTM vierde zijn 25^ste verjaardag met prachtige kijkcijfers die het uitgesproken marktleiderschap van de commerciele
zender verder bevestigden. Bij radio was de groei van Q-music Nederland opvallend.
In de jongere doelgroep waar commerciele radio's op mikken, draait Q-music nu mee aan de top.

De uitgeefactiviteiten zorgden opnieuw voor een EBITDA-bijdrage van bijna EUR100 mio, ruim 14% op een omzet van EUR698 mio.

In Nederland sprongen de uitmuntende prestaties van de Volkskrant en Trouw in het oog. Beide titels tekenden vanaf Q4 voor een zeldzaam geworden volumegroei op de lezersmarkt. Vooral de hybride abonnementen, waarbij lezers de krant digitaal kunnen lezen tijdens de week en op papier tijdens het
weekend, kenden een spectaculaire groei. Het digitale bereik van het AD groeide met 35% richting 1,2 mio Nederlanders per dag. De Persgroep Advertising zorgde ook voor een nieuw elan op de Nederlandse advertentiemarkt. De online services, Nationale Vacaturebank, Intermediair, AutoTrack en
Tweakers leverden een aanzienlijke bijdrage aan het behaalde resultaat.

Ook in Belgie konden de uitgeefactiviteiten een stabiel resultaat voorleggen. Het Laatste Nieuws bevestigde zijn marktleiderschap op alle platformen. Het digitale bereik is ondertussen gegroeid tot 1,5 miljoen unieke bezoekers per dag. De tijdschriften hadden opnieuw te kampen met dalende
oplages, een trend die nu al enkele jaren aanhoudt.

Het nettoresultaat van de groep evolueerde van 67,6 naar EUR74,1 mio (+9,6%).

(Opgelet: De Persgroep rapporteert in Belgian GAAP. Dit betekent onder meer dat de goodwill in tegenstelling tot bedrijven die in IFRS rapporteren (alle beursgenoteerde ondernemingen), jaarlijks wordt afgeschreven. Dit heeft uiteraard geen enkele invloed op de cashflow, noch op de belastbare
winst. Bij De Persgroep geeft dat aanleiding tot een jaarlijkse afschrijving van ruim EUR40 mio.)

De balans van De Persgroep werd eind 2014 afgesloten met een netto cashpositie van EUR145 mio. De groep sloot voor het jaareinde een nieuwe financiering af voor in totaal EUR250 mio (waarvan er EUR150 mio werd opgenomen voor het jaareinde). Ook na de afronding van de Mecom-transactie zal de
schuldgraad van de groep onder 1 X EBITDA blijven.

Blik op morgen

Na de overname van Wegener is Nederland de grootste markt voor De Persgroep. De integratie van de Nederlandse activiteiten verloopt voorspoedig, maar we staan slechts aan het begin van de transformatie van de groep. Dit jaar worden verschillende vernieuwingen doorgevoerd bij het AD en de
regionale titels, in print en online. Samen vormen ze een bijzonder krachtige combinatie.

Ook in Belgie wordt onder het nieuwe management verder gebouwd aan de activiteiten-portfolio en de digitale toekomst van de uitgeefactiviteiten.

Bij MEDIALAAN wordt met projecten zoals Stievie en vtm.be volop ingespeeld op een rijkere televisie-ervaring via digitale platformen.

De Deense activiteiten betekenen tot slot een nieuwe markt voor de groep. Berlingske Media heeft mooie mediamerken met digitale groeiperspectieven. Op dit ogenblik wordt met het Deense management een grondige strategische en operationele oefening gemaakt, die zal resulteren in een nieuw
toekomstplan.

De multimediale ontwikkeling van al onze activiteiten is nu de grootste prioriteit. De forse investeringen in innovatie worden verder opgevoerd. In het afgelopen jaar verwelkomden we tientallen nieuwe medewerkers die de digitale expertise van de groep verder komen versterken. Deze trend zal
aanhouden.

Bekijk hier het jaarverslag 2014.