Promotie dhr. Niek J.B. Hensen, MSc

Trefwoorden: Milieuvriendelijk gedrag, milieurentmeesterschap, verantwoordelijkheid, consumentengedrag, retail.

8 mei 2015

Locatie: Minderbroedersberg 4-6, Maastricht / Tijd: 12:00

Promotores: prof.dr. J.C. de Ruyter; prof.dr. M.G.M. Wetzels

Titel: `Making sense of environmental responsibility; Investigating environmental stewardship among retail employees and consumers'

Het is niet eenvoudig om milieuvriendelijk gedrag te stimuleren aangezien het vaak persoonlijke nadelen heeft op de korte termijn, terwijl de voordelen vooral ten goede komen aan het collectief op de lange termijn. Om milieuvriendelijk gedrag te stimuleren kan het helpen om een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor het milieu (milieurentmeesterschap) te creëren. Dit proefschrift laat zien dat filiaalmanagers een sleutelrol spelen in het creëren van milieurentmeesterschap onder verkopers en hoe dat leidt tot o.a. milieuvriendelijkere verkopen. Daarnaast is het mogelijk om milieurentmeesterschap te stimuleren onder consumenten, door zowel de affiniteit met toekomstige generaties alsook het gevoel dat een individu invloed op het milieu kan hebben, te vergroten.