IGZ kan zich laten adviseren door patientenverenigingen


11-05-2015
NIVEL: IGZ kan zich laten adviseren door patientenverenigingen

Nederlanders vinden het belangrijk dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) patienten actief betrekt bij het toezicht op de kwaliteit van zorg. Vooral patientenverenigingen en clientenraden kunnen hierin een rol spelen, zo blijkt uit onderzoek in het Consumentenpanel Gezondheidszorg van
het NIVEL op verzoek van de IGZ. Zoeken naar patientenervaringen via Facebook en Twitter vinden minder mensen een goed idee.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil burgers een grotere rol geven in haar toezicht op kwaliteit van zorg. Nu kunnen burgers melding doen bij de inspectie van problemen in de zorg. Burgers staan positief tegenover een grotere rol. De inspectie wilde graag weten op welke andere manieren
burgers betrokken zouden willen worden. Eerder verkende de inspectie mogelijkheden om social media en waarderingswebsites hiervoor in te zetten. Vooral zorgkaartnederland.nl bleek een bruikbare informatiebron voor het toezicht, in tegenstelling tot Facebook en Twitter. Ook burgers denken dat
websites als Twitter en Facebook geen goede plekken zijn voor de inspectie om naar ervaringen van patienten te zoeken. Zij zien net als de inspectie meer in het gebruik van informatie van zorgkaartnederland.nl of patientenfora. Ook zijn veel mensen terughoudend met het delen van negatieve
ervaringen met de gezondheidszorg op internet.

Patientenverenigingen
Voor de meeste mensen is de inspectie niet de eerste plek waar ze met hun klachten heengaan. De meeste mensen die weleens een negatieve ervaring in de zorg hebben gehad, stellen deze nergens aan de orde. Toch zijn veel mensen wel bereid hun ervaringen met de zorg te delen met de inspectie,
bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten met andere patienten of via deelname aan een clientenraad. NIVEL-onderzoeker prof. Roland Friele: "Patienten willen best vertellen wat ze belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn. Patienten adviseren de inspectie om met patientenverenigingen en
clientenraden te praten. Zij kunnen het patientenperspectief goed verwoorden."

Subsidient
Ministerie van VWS

Samenwerkingspartner
Inspectie voor de Gezondheidszorg