Uitstekend jaar voor Amsterdam RAI


Page Content
Spin off RAI becijfert op ruim half miljard euro
Het jaar 2014 was in vele opzichten een succesvol jaar voor Amsterdam RAI. Niet alleen boekte de internationale beurs- en congresorganisatie het beste bedrijfsresultaat in de laatste vijftien jaar, ook werd een recordaantal exposanten verwelkomd en leverde de verdere groei van internationale
evenementen een belangrijke bijdrage aan het succes.

Bedrijfsresultaat verbeterd, netto resultaat en EBITDA op recordniveau

Het bedrijfsresultaat van Amsterdam RAI kwam in 2014 uit op EUR 13,7 miljoen ofwel 11,4 procent van de omzet (2013: EUR 7,1 miljoen, 6,1 procent van de omzet). De EBITDA kende in 2014 een recordhoogte van 27,9 en het nettoresultaat van EUR 9,3 miljoen (2013: EUR 3,3 miljoen) is het op een na
hoogste in de bestaansgeschiedenis van de RAI. De omzet groeide met EUR 119,7 miljoen tot iets boven het niveau van 2013.


Meer en tevreden (internationale) klanten

In 2014 zijn in het RAI-complex 544 evenementen georganiseerd die ruim 1,6 miljoen bezoekers trokken. Het aantal internationale evenementen blijft groeien. In het verslagjaar namen 18.649 exposanten deel aan evenementen in en van Amsterdam RAI, een recordaantal in de geschiedenis (2013: 15.400
exposanten). Door continue vernieuwing van diensten en faciliteiten is de klanttevredenheid onder organisatoren en exposanten verder gestegen van 7,5 naar 7,7.


Internationaal succes

Het financieel zo succesvolle jaar is grotendeels te danken aan de internationale koers van Amsterdam RAI. Algemeen directeur Hans Bakker: "Twaalf jaar geleden heeft de RAI haar focus verlegd naar grote, internationale meerdaagse evenementen. Anno 2015 kent 70% van evenementen die in de RAI
plaatsvinden een internationaal karakter. Naast de eigen internationale b-to-b evenementen, is dit ook de verhuur aan externe congres- en beursorganisatoren als IBC, ISE en PLMA. Voor het acquireren van deze belangrijke evenementen wordt intensief samen gewerkt met Amsterdam Marketing en
NBTC".

Alle internationale beurzen uit de eigen portefeuille: Intertraffic, ISSA INTERCLEAN, GreenTech en METS presteerden alle boven verwachting. Daarnaast werd de GreenTech, de nieuwste eigen beurs die in 2014 voor het eerst gehouden werd, zeer goed ontvangen. De gehele portefeuille van RAI
Exhibitions presteerde in 2014 beter dan in voorgaande jaren.



Sterke motor voor zakelijk toerisme

Onderzoeksbureau Ecorys heeft in 2014 het economisch belang van de RAI voor de stad en regio berekend. Het onderzoek wijst uit dat de toegevoegde waarde van de activiteiten in de RAI een op zeven is. Dit betekent dat bij elke euro in de RAI er ook nog eens zeven naar de metropool Amsterdam
vloeit (toegevoegde waarde: 502 miljoen euro). Daarmee is de RAI een sterke motor voor zakelijk toerisme in Amsterdam. In totaal is Amsterdam RAI verantwoordelijk voor 1,1% van de totale economie in Amsterdam. Qua werkgelegenheid betekent dit dat de RAI ruim 7.000 banen genereert.


Klaar voor de toekomst

In 2014 is het meerjareninvesteringsprogramma van Amsterdam RAI nagenoeg afgerond. In ruim een decennium is EUR 180 miljoen geinvesteerd waardoor het gehele Convention Centre technisch en kwalitatief geheel state-of-the-art is. De investeringen hebben, naast een kwalitatieve verrijking, geleid
tot structureel lagere onderhoudskosten.


Amtrium in gebruik, Parkeergebouw in voorbereiding

Meest recente vernieuwing is het Amtrium, het nieuwe multifunctionele expositie- en congresgebouw aan het Scheldeplein. Volgens planning en binnen budget wordt het Amtrium op 2 juni 2015 officieel geopend door burgemeester Van der Laan.
Het Amtrium is het eerste project dat voortvloeit uit de `(Ruimtelijke) Toekomstvisie RAI' uit 2011. Gemeente Amsterdam en Amsterdam RAI hebben hierin gezamenlijk bepaald dat Amsterdam RAI zich op de huidige locatie duurzaam kan ontwikkelen.

In dit kader vond in 2014 de aanbesteding plaats van het nieuwe multifunctionele parkeergebouw voor ruim 1.000 auto's. Bijzonder is de eerste verdieping van het gebouw, dat door de dubbele hoogte bij grote evenementen ook ingezet kan worden als expositieruimte. Het RAI Parkeergebouw dat naar
de huidige duurzame maatstaven wordt gebouwd, is in zomer 2016 klaar voor gebruik.


Rem Koolhaas | OMA ontwerpt RAI Hotel

In 2014 is ook hard gewerkt aan de ontwikkeling van het RAI-hotel met een capaciteit tot 650 kamers (gereed 2018). Eind april 2015 is bekend gemaakt dat projectontwikkelaar COD, NH Hotel Group een ontwerp van Rem Koolhaas | OMA zullen gaan ontwikkelen, respectievelijk exploiteren onder de naam
nhow Amsterdam RAI. Het ontwerp is geinspireerd op de karakteristieke reclamezuil `het Signaal', dat in combinatie met de Europahal begin dit jaar tot Rijksmonument is uitgeroepen.


Herinrichting Europaplein

Na tien jaar intensieve bouwactiviteiten is in 2014 de herinrichting van het Europaplein afgerond. Daarmee is Amsterdam een groot stadsplein rijker. Het plein is aan de randen opgesierd met zes kunstwerken van Guillaume Bijl en daarmee helemaal klaar voor de Noord/Zuidlijn.


Betekenisvolle ontmoetingen

Deze nieuwe faciliteiten geven Amsterdam RAI volop mogelijkheden haar leidende positie te behouden en verder uit te bouwen, waardoor zij zich de komende jaren nog beter kan richten op de kerntaak: het organiseren en faciliteren van betekenisvolle ontmoetingen tussen mensen, zodat er
daadwerkelijk meerwaarde wordt gecreeerd.


Over Amsterdam RAI

Het samenbrengen van mensen, zowel fysiek als virtueel, verlegt grenzen, het inspireert! Amsterdam RAI zet zich daarom al sinds 1893 in om verschillende werelden, mensen en markten bij elkaar te brengen. In binnen- en buitenland. Amsterdam RAI is een internationale beurs- en
congresorganisatie. Zij organiseert evenementen in binnen- en buitenland en exploiteert het Amsterdam RAI Convention Centre aan de Zuidas in Amsterdam.

De RAI verwelkomt jaarlijks zo'n 1,5 miljoen bezoekers tijdens circa 500 evenementen, waaronder beurzen, congressen, corporate events en andere evenementen. Daarnaast levert de organisatie evenementgerelateerde diensten aan organisatoren, exposanten en bezoekers. De kracht van het convention
centre is de multifunctionaliteit waardoor snel en flexibel kan worden gewisseld tussen de meest uiteenlopende combinaties van gebruik. De bezettingsgraad van het Amsterdam RAI Convention Centre bedraagt hierdoor zo'n 50 procent en behoort tot de hoogste van Europa.Bij Amsterdam RAI werken
ruim 420 medewerkers.