Dekra ziet rol voertuigtechnologie in terugdringen verkeersdoden


12 mei 2015 , Federatie

Teneinde in 2020 op niet meer dan 16.000 verkeersdoden in heel Europa uit te komen is er een belangrijke rol weggelegd voor voertuigtechnologie. Dat stelt test- en certificeringsorganisatie Dekra in zijn jaarlijkse verkeersveiligheidsrapport.

In 2014 vielen er in de Europese Unie zo'n 25.700 dodelijke verkeersslachtoffers. In 1991 waren dat er nog meer dan 75.000. In het afgelopen jaar echter is de gestage daling van verkeersdoden zowel in Nederland als in heel Europa tot staan gebracht, terwijl de Europese Commissie ernaar streeft
om in 2020 niet meer dan 16.000 verkeersdoden te hoeven tellen. In het veiligheidsrapport stelt Dekra dat er een belangrijke rol is weggelegd voor voertuigtechnologie om die doelstelling toch te halen.

"Met de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto's staat de automobielsector voor een nieuwe innovatiegolf", zei Clemens Klinke, lid van de Raad van Bestuur van Dekra tijdens de presentatie van het rapport aan de Europese Commissie. "Hoewel er nog vele vragen onbeantwoord zijn en er nogal
wat juridische hordes genomen moeten worden."

Volgens Klinke ligt de uitdaging vooral daarin dat de technologie niet alleen de situatie van het eigen voertuig moet kunnen beoordelen en beinvloeden, maar ook die van andere verkeersdeelnemers en zelfs van de totale verkeerssituatie. "De maatregelen die het systeem neemt, moeten passend zijn
en mogen niet tot nog grotere risico's leiden. Dat is echt heel belangrijk omdat de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden een lange overgangsfase zal vergen. Er zullen op onze wegen straks voertuigen rijden die een steeds hogere graad van automatisering hebben, terwijl er ook nog steeds veel
voertuigen zijn die niet over dergelijke systemen beschikken. Het thema 'compatibiliteit' zal een nieuwe dimensie krijgen."

Het rapport geeft voorts aanbevelingen voor politici, verkeersdeskundigen, wetenschappelijke instituten en andere organisaties die zich met de verkeersveiligheid bemoeien en die kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstelling van niet meer dan 16.000 verkeersdoden in 2020:

* De focus van de verbetering van de verkeersveiligheid moet zich niet beperken tot verlaging van het aantal verkeersdoden, maar ook van het aantal zwaargewonden
* In het beleid moet meer aandacht besteed worden aan specifieke risicogroepen en problemen zoals jonge automobilisten, senioren, motorrijders, rijden onder invloed en aggressiviteit in het verkeer
* Stimulering van en voorlichting over veiligheidsbewustzijn en gedrag bij alle verkeersdeelnemers
* Uniformiteit van verkeersregels overal in Europa
* Betere opsporing en vervolging van ernstige verkeersovertredingen
* Ontwikkeling van een internationaal juridisch raamwerk voor elektronische rijassistentiesystemen en zelfstandig rijdende voertuigen
* Betere voorlichting over de functionaliteit, mogelijkheden en beperkingen van rijassistentiesystemen en duidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de automobilist zelf
* Verdere ontwikkeling van de technische voertuigbewaking vooral met betrekking tot de elektronica