Innovatie gaat niet zonder slag of stoot


12 mei 2015 , Federatie

Elf ongelukken heeft de zelfrijdende auto van Google gemaakt in de zes jaar dat het bedrijf met deze technologie ervaringen opdoet. En de vliegende auto van uitvinder Stephen Klein kwam tijdens een testvlucht aan een parachute naar beneden. Al doende zullen we ook voor innovaties op het gebied
van mobiliteit moeten leren van wat er mis gaat.

Google zelf bagatelliseert de elf ongelukken op de 2,7 miljoen testkilometers die Google's zelfrijdende auto's hebben afgelegd in zes jaar tijd, waarvan bijna een miljoen in de zelfrijdende stand. Alle ongelukken leverden hooguit wat lichte schade op en gingen niet met persoonlijke ongelukken
gepaard. En niet een keer was de zelfrijdende auto zelf de oorzaak van het ongeluk, aldus Chris Urmson namens Google.

Google maakte bovenstaande cijfers zelf bekend nadat persbureau AP had bericht dat Google drie ongelukken had gemeld met de zelfrijdende auto's sinds september. Met de cijfers wilde Google de drie ongelukken in een breder perspectief zetten. Bedrijven in Amerika zijn verplicht ongelukken te
melden om in aanmerking te komen voor een vergunning om zelfrijdende auto's te mogen testen op de openbare weg.

Vliegende auto
Of de uitvinding van Stephen Klein ook spreekwoordelijk gaat vliegen valt te bezien. Feit is dat zijn vliegende auto onlangs tijdens een testvlucht op een hoogte van 300 meter in een spiraal terechtkwam en neerstortte in een weiland. Dat bericht de Slowaakse website nitra.sme.sk. Klein zelf
kwam er met lichte verwondingen van af. Ook de Aeromobil liep slechts lichte schade op, dankzij een parachute die de veiligheidssystemen aan boord tijdig konden activeren.