College streeft naar duurzaam en solide sociaal systeem


12 mei 2015
Burger is meer gebaat bij een springplank dan bij een vangnet
Per 1 januari 2015 zijn taken op het gebied van jeugdhulp, AWBZ-begeleiding (individueel en groepen) en beschermd wonen overgedragen aan gemeenten. Nu we daadwerkelijk werken met het systeem wordt duidelijk hoe groot de vraagstukken zijn. Jurgen van Houdt, verantwoordelijk wethouder Zorg en
Welzijn: "Als we niets doen en op de huidige voet doorgaan, dan lopen we een steeds groter risico dat mensen buiten de boot vallen en we een financieel tekort krijgen. De volgende stap is te komen tot een duurzaam en solide sociaal systeem. De Enschedeer is meer gebaat bij een springplank
(activering, participatie) dan bij een vangnet (meer zorg). We willen voorkomen dat burgers een beroep moeten doen op het zorgsysteem, dus preventie in plaats van zorg."

Transformatieagenda

In de huidige begroting is 20 procent van de budgetten bestemd voor de preventie en 80 procent voor duurdere zorg. Streven is om dit om te draaien. Om deze stap te zetten is een transformatieagenda maatschappelijke ondersteuning noodzakelijk. De belangrijkste kernbegrippen daarbij zijn
effectieve dienstverlening en ondersteuning, integrale benadering en innovatieve arrangementen. Vanuit externe geoormerkte geldstromen is het mogelijk hiervoor een investeringsprogramma op te zetten van 4.7 mln.

Om dit te realiseren, moet de verhouding in de begroting maatschappelijke ondersteuning worden omgebogen (van `piramide' naar `rugbybal'): meer investeren in preventie en lichte ondersteuning om inzet van zware specialistische zorg voor onze inwoners waar mogelijk te voorkomen. Dit kan door te
investeren in een duurzaam en solide sociaal stelsel. Dit vraagt om een transformatieagenda maatschappelijke ondersteuning. De transformatieagenda is een gezamenlijke agenda, van de gemeente en de partners in het domein van maatschappelijke ondersteuning.

Transitie Zorg

Per 1 januari 2015 zijn taken op het gebied van jeugdhulp, AWBZ-begeleiding en beschermd wonen overgedragen aan gemeenten. De gemeente heeft daartoe in de afgelopen periode ingezet op een goede transitie van de zorgtaken, clientcontacten en dergelijke van rijk naar gemeente.
De transitie betrof een complexe materie, waarbij niet alleen kennis en inzicht moest worden verkregen in de wirwar van bestaande wetgeving, regelingen en producten op de genoemde zorgterreinen. Maar waarbij ook nog eens sprake was van een samenvoeging van drie wetten naar een Jeugdwet.
Bovendien ging en gaat de transitie gepaard met een forse budgettaire korting vanuit het rijk. Vanwege de complexiteit en grote tijdsdruk is na 1 januari de transformatie nog beperkt gerealiseerd.

Om de transformatie vorm en inhoud te geven is een investeringsimpuls noodzakelijk. Op dit moment is er geoormerkt incidenteel geld van derden beschikbaar. Maar de ambities zijn groter dan het beschikbare budget. Het is mogelijk om het geheel van ambities van de transformatie over een langere
periode te realiseren als er meer middelen beschikbaar zijn. Door nu het verwachte rendement van deze initiele investeringen weer in te zetten, wordt deze mogelijkheid gecreeerd,
waarmee we de benodigde diensten- en productontwikkeling financieren.