Eerste bestuursrapportage 2015: nadruk op taken Jeugd, Zorg en Parti..


Geplaatst: 13-5-2015

Het college van gemeente Moerdijk biedt de gemeenteraad drie keer per jaar een bestuursrapportage aan. Hierin wordt de voortgang van alle plannen en de stand van zaken van de budgetten weergegeven. De eerste rapportage over 2015 is nu aan de raad aangeboden. Voor de financiele doorkijk naar de
jaren 2016-2019 is ook de Kadernota aan de raad gestuurd.

Decentralisaties

De eerste maanden van 2015 was de belangrijkste opdracht voor de gemeente om de van het rijk overgedragen taken op het gebied van Jeugd, Zorg en Participatie goed op te pakken en uit te voeren. Zoals bekend was 2014 het jaar van de voorbereidingen maar vanaf 1 januari staat de gemeente aan de
lat voor wat betreft de uitvoering. Een forse nieuwe taak die steeds meer vorm krijgt. Voordeel van het uitvoeren van deze taak door de gemeente is dat de professionals op deze terreinen dichterbij elkaar gesitueerd zijn en daardoor ook veel makkelijker samen kunnen optrekken in de situatie
waar dit gevraagd wordt. Dit past ook heel goed bij het uitgangspunt: "een gezin, een plan".
Financieel gezien hebben wij als gemeente het uitgangspunt dat de uitvoering van de nieuwe taken niet meer mag kosten dan de middelen die van het rijk hiervoor worden ontvangen. Zoals bekend heeft het rijk een forse korting toegekend op de voor de gemeente beschikbare budgetten. Naast het
oppakken van de nieuwe taken is het dus ook maar de vraag of dit past binnen de ontvangen middelen. De burgers hebben sowieso recht op zorg. Mocht er meer geld nodig zijn dan moet de gemeente dit zelf betalen. De eerste indicatie leert dat zeker op het terrein van de Jeugd en Participatie
extra geld nodig is. Bij de 2e bestuursrapportage verwachten wij hier meer inzicht in te hebben.

Financieel

De diverse financiele mutaties in de 1e bestuursrapportage geven een positief beeld over 2015 van
EUR 151.000.

Kredietaanvragen

In het raadsvoorstel bij de bestuursrapportage wordt gevraagd een aantal eerder beschikbaar gestelde kredieten aan te passen. Voor een deel is het verschuiving over de jaren heen en heeft het geen gevolgen voor de lasten in 2015. Voor twee investeringen geldt dat gevraagd wordt hier geld uit
de algemene reserve voor beschikbaar te stellen:

1. Er is een extra bedrag nodig van EUR 167.000 voor vervanging van kastanjebomen.
In 2013 is eerder al een bedrag van EUR 364.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve voor de vervanging van 469 kastanjebomen. Nu blijkt dat nog eens 148 bomen zijn aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Verder is groeiplaatsverbetering toegepast ten behoeve van de nieuwe
aanplant.
2. Een bedrag van EUR 30.000 voor de aanleg van een mini-voetbalveldje in Fijnaart.

Kadernota 2016-2019

In de Kadernota is de financiele positie op hoofdlijnen voor de komende jaren weergegeven en wordt een aantal uitgangspunten benoemd voor het opstellen van de meerjarenbegroting. Denk hierbij aan het toepassen van de loon- en prijsindex, voorziene mutaties voor bestaand beleid en nieuwe
ontwikkelingen, vervangingsinvesteringen e.d. Zo wordt in de voorliggende Kadernota gemeld: een extra bedrag voor onkruidbestrijding in verband met het verbod op gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, uitvoeren plannen o.b.v. Energievisie en Natuurmanagementplan als uitwerking van het
programma Havenstrategie 2030 en de vorming van een toeristisch fonds. Verder wordt de gemeenteraad voorgesteld om vanaf 2016 een bedrag van EUR 200.000 in de begroting op te nemen als stelpost voor uitgaven ten behoeve van nieuwe ontwikkelingen. Nu is hier geen ruimte voor terwijl de praktijk
is dat jaarlijks steeds zaken naar voren komen, die belangrijk zijn om op te pakken en die ook beslag leggen op financiele middelen.
In de gepresenteerde uitkomsten is rekening gehouden met de eerder voorgestelde `ombuigingsvoorstellen' en de bezuiniging van 1 miljoen euro op organisatiekosten. Als hiermee allemaal rekening gehouden wordt, zijn de uitkomsten in de Kadernota voor de jaren 2016 tot en met 2019 als volgt:

Jaar Structureel Incidenteel Totaal
2016 EUR 237.000 Voordeel EUR 487.000 Nadeel EUR 250.000 Nadeel
2017 EUR 226.000 Voordeel EUR 2.672.000 Voordeel EUR 2.898.000 Voordeel
2018 EUR 21.000 Nadeel EUR 297.000 Voordeel EUR 276.000 Voordeel
2019 EUR 121.000 Nadeel EUR 297.000 Voordeel EUR 176.000 Voordeel

Voor het toezicht vanuit de provincie wordt vooral gekeken naar de structurele financiele positie van de gemeente. Dit betekent dat de jaarlijkse lasten moeten worden gedekt door de jaarlijkse inkomsten.

In de Kadernota wordt verder ingegaan op de activiteiten in 2016. In opmaat naar de meerjarenbegroting worden deze activiteiten scherper en concreter gemaakt. Voor de raad is bij de behandeling van de Kadernota de mogelijkheid om het college hierbij nog richting te geven.

De Kadernota wordt op 28 mei 2015 behandeld in de gemeenteraad. De bestuursrapportage wordt besproken in de commissie Bestuur en Middelen van 25 juni a.s.