Anne Frank Huis winnaar op social media


Musea gelden online als populairste dagattracties

APELDOORN, 20150513 -- Vorige week publiceerde het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) de ranglijst van best bezochte dagattracties. De top drie (Efteling, Rijksmuseum en Van Gogh Museum) zorgde voor weinig verrassingen. Maar hoe liggen de verhoudingen op social media? Diversions.nl zocht het uit en onthult een verrassende winnaar: het Anne Frank Huis.

Het Anne Frank Huis is op de lijst van het NBTC de nummer elf dagattractie, maar geldt online als de winnaar. Geen van de onderzochte attracties weet zo veel mensen te binden via Facebook en Twitter; het museum heeft ruim zevenhonderdduizend Facebook-likes en bijna 14.000 Twitter-volgers. Dat is ongeveer zestig procent van het jaarlijkse bezoekersaantal, waar andere parken gemiddeld zes procent van hun offline bezoek ook in online bereik weten om te zetten. Op de social ranglijst scoren musea sowieso goed: 4 namen in de top 5 zijn van musea. Het enige attractiepark dat de top 5 bereikt is de Efteling. 

Vijf jongeren die vertellen over hun relatie met de Tweede Wereldoorlog, een filmpje van zangeres Caro Emerald die de wereld achter de beroemde kast bekijkt en aankondigingen van nieuwe exposities. Het is een kleine greep uit de berichten waarmee het Anne Frank Huis online volgers weet te binden. Met name de positie op Facebook draagt bij aan deze positie. Op Twitter hebben het Van Gogh Museum (117.000), het Stedelijk Museum Amsterdam (107.000) en het Rijksmuseum (89.000) het grootste bereik.

Bereik per categorie

Het NBTC onderscheidt in haar cijfers verschillende soorten dagattracties. Musea scoren zoals gemeld uitstekend op social media. Op gepaste afstand gevolgd door attractie- en dierenparken. Dagattracties in de categorieën “tours” en “sportief” zijn de hekkensluiters in het onderzoek. Zeker zwembaden, schaatsbanen en ski-hallen weten hun bezoekers nog beperkt te binden via social media.