Empathie aanleren kan met Virtual Reality

17 mei 2015 - Virtual Reality, voorheen afgedaan als een uit de hand gelopen 'gamershobby', nu omarmd door de wetenschap. Joost Uitdewilligen (33) is gegrepen door de technische ontwikkelingen in Vitual Reality. Met zijn bedrijf Tinqwise en studenten van de TU Delft ontwikkelt hij een programma voor de Oculus Rift en onderzoekt of empathie aan te leren is.

'Project Sweatshop'

Uitdewilligen, creatief directeur van Tinqwise is vooral geinteresseerd in het leeraspect van Virtual Reality. Hij onderzoekt wat hij noemt: immersive learning, leren door een ander te zijn. Eind maart stond hij op het podium van TEDx met de vraag 'Is empathie aan te leren?' 'Project Sweatshop' bootst werksituaties in kledingfabrieken en is onderdeel van het onderzoek dat moet leiden naar antwoord op deze vraag. Eerder heeft Stanford University al onderzocht dat je met Virtual Reality zorgzamer en behulpzamer kunt worden.

De Oculus Rift is trendsettend. Vorig jaar kocht Facebook het bedrijf van de maker voor 2 miljard dollar. En als Matthijs van Nieuwkerk op primetime een Oculus Rift op zijn hoofd zet, dan weet je dat het grote publiek er aan geroken heeft. In de virtuele wereld waan je je op een andere plaats en in een andere omgeving en tijd. Kun je je dan ook in een ander persoon verplaatsen? En wat zou je daarvan leren? Bijvoorbeeld, zou je nog goedkope kleding kopen als je hebt ervaren hoe het is om veertien uur per dag in een smerige kledingfabriek te werken?

De 3D software staat natuurlijk nog in kinderschoenen. Maar sinds Virtual Reality apparatuur zoals de Oculus Rift, Samsung Gear VR en Google cardboard betaalbaar zijn geworden, is het aantal (kleine) bedrijven dat applicaties voor deze systemen maken door het dak gegaan. Veel van deze applicaties zijn puur voor het gamen maar educatieve doeleinden lijken het volgende streven te worden. Kickstarter staat bijvoorbeeld vol met dit soort initiatieven. De Technische Universiteit van Delft is een belangrijke verzamel- en startup hub voor Virtual Reality.

Het bijzondere is dus dat zij zich niet richten op het 'simpelweg' scheppen van een virtuele wereld maar zich toeleggen op de sociale interacties die hier uit voort zouden kunnen vloeien. Uitdewilligen: 'Immersive learning helpt ons te realiseren dat we allemaal mensen zijn. Het brengt ons terug naar onze eigen verantwoordelijkheid en dat is precies wat we nodig hebben als we problemen willen oplossen als: Hoe gaan we om met anderen mensen? Met kinderen? Met dieren? Met het milieu? Ik noem het de 3D printer voor empathie.'