Ondergrondse fietsenstalling Andreasplein niet haalbaar


19 mei 2015

De gemeente Katwijk heeft onderzocht of de bouw van een fietsenstalling onder het Andreasplein haalbaar is. Dat blijkt niet zo te zijn. Na uitvoering van het project "Aantrekkelijk centrum" zullen er genoeg plaatsen zijn om de piek in fiets parkeren op te vangen. Het risico op verkeerd
geparkeerde fietsen neemt toe. Bovendien is de investering fors: EUR 2 miljoen voor de aanleg en elk jaar ruim EUR 130.000 voor beheer en onderhoud. Daartegenover staan geen inkomsten. Het uitgangspunt is: `stallen is gratis'. Het college van B&W onderschrijft de conclusies en stelt de
gemeenteraad voor om het idee los te laten.

Vorig jaar heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de Nota van Uitgangspunten "Aantrekkelijk centrum". Er is toen een amendement aangenomen om onderzoek te doen of de aanleg van een fietsenstalling onder het Andreasplein technische en financieel haalbaar is. De gemeente heeft voor het
onderzoek onder andere gebruik gemaakt van onderzoeken uitgevoerd door CROW (CROW is een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer) en eerder uitgevoerde onderzoeken naar aanleiding van vragen over fiets parkeren voor het
project Kustwerk Katwijk en de Nota van Uitgangspunten Boulevard.

Straks voldoende capaciteit
Op basis van landelijke kencijfers is berekend dat voor het centrumgebied in totaal behoefte is aan zo'n 800 fietsparkeerplaatsen. Hierbij wordt uitgegaan van dubbelgebruik: overdag wordt een plek gebruikt om winkels te bezoeken, 's avonds de horeca. Er zijn nu 485 plekken. Na herinrichting
van het centrum gebied zullen dat er iets meer dan 800 zijn, verdeeld over de entrees van het winkelgebied: twee aan het Andreasplein, een op de kop van de Badstraat en een op de Voorstraat. Dit aantal is voldoende om de piekbelasting op te vangen. Een ondergrondse fietsenparkeergarage dreigt
daardoor onderbezet te raken.

Fietser wil dichtbij parkeren
Het bouwen van een ondergrondse fietsenstalling zou betekenen dat alle geplande extra plekken op straat verdwijnen. Wethouder Jacco Knape: "Uit onderzoek blijkt dat fietsers hun fiets zo dicht mogelijk willen parkeren bij de plek waar men wil zijn in het centrum en bij het strand. Bij die
plekken moet je het fiets parkeren faciliteren". Het concentreren van parkeren op 1 locatie zou betekenen dat alle toekomstige extra plekken op straat verdwijnen. Het risico op verkeerd geparkeerde fietsen neemt daarmee toe.

Dure investering
Bovendien zou het gaan om een forse investering. De aanleg kost EUR 2 miljoen. Het beheer en onderhoud kosten jaarlijks ruim EUR 130.000. De fietsenstalling levert geen inkomsten op omdat het stallen van een fiets gratis is. Het college van B&W onderschrijft de conclusies van het onderzoek en
stelt de gemeenteraad voor om het idee los te laten. Naar verwachting zal de gemeenteraad dit onderwerp binnenkort bespreken.

Een deel van het centrum van Katwijk aan Zee wordt opnieuw ingericht. De verblijfskwaliteit en de leefbaarheid moeten voor bewoners, bezoekers en ondernemers beter worden. Hier wordt een herinrichtingsplan voor gemaakt. In dit plan moet ook worden opgenomen dat er 97 auto parkeerplaatsen
minder komen in het centrum. Om bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden mee te laten denken bij het opstellen van de plannen is een klankbordgroep opgericht. Op 11 mei jl. is het voorlopige ontwerp voor de herinrichting van het centrum gepresenteerd aan belangstellenden. Dit plan wordt
binnenkort in de gemeenteraad besproken.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Niels Appelo van de gemeente Katwijk, tel. 071 406 5448 of via het e-mailadres communicatie@katwijk.nl.