Gezamenlijke reactie IPO en VNG op aanbestedingsrichtlijn

Gezamenlijke reactie IPO en VNG op aanbestedingsrichtlijn

22 mei 2015

Het (concept)voorstel van het Rijk voor de Implementatiewet nieuwe aanbestedingsrichtlijn omarmt de mogelijkheden die Europa biedt voor meer flexibiliteit, innovatie en duurzaamheid. Het IPO en de VNG zijn daar tevreden over en hebben via een gezamenlijke brief op het conceptvoorstel gereageerd. Het ministerie van Economische Zaken had ons gevraagd om gerichte input op een aantal punten.

De nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijn geeft lidstaten de mogelijkheid bij de implementatie een keuze te maken of een bepaling nader in te vullen. Nederland heeft tot 18 april 2016 de tijd om de richtlijn (2014/24/EU) te implementeren in de Aanbestedingswet. Het IPO en de VNG verzoeken om meer ondersteuning en toegankelijkere informatie via onder andere TenderNed en PIANO. Beide organisaties zijn daarnaast bezorgd of TenderNed er klaar voor is om op 18 april 2016 als basissysteem te functioneren. Dit is een basisvereiste voor het doorvoeren van de wettelijke verplichting, anders moet de verplichting worden uitgesteld.

Verkorting van termijnen

De VNG en het IPO zijn voorstander van implementatie van dit artikel. Het sluit aan bij de doelstelling om tot meer flexibiliteit bij aanbestedingsprocedures te komen en is met voldoende waarborgen omkleed.

Rechtstreekse betaling van onderaannemers

Volgens het wetsvoorstel wordt artikel 71 derde lid (2014/24/EU) en artikel 88 derde lid (2014/25/EU) niet geimplementeerd. De VNG en het IPO zijn het daar mee eens. Implementatie zou ons nationale contractenstelsel doorkruisen (en daarmee veel juridische onduidelijkheid creeren) en bovendien niet de oplossing bieden voor het ervaren knelpunt.

Voorbehouden opdrachten

EZ kiest ervoor artikel 20 (2014/24/EU) en artikel 38 (2014/25/EU) onverkort te implementeren. Het is goed om het voorbehoud voor sociale werkplaatsen te behouden, maar de VNG en het IPO verzoeken wel om in het wetsvoorstel een vertaalslag te maken naar begrippen die meer gangbaar zijn binnen het Nederlandse domein van werk en inkomen.Ze onderschrijven het uitbreiden van het voorbehoud naar sociale ondernemingen. Het biedt gemeenten de mogelijkheid om ook via sociale ondernemingen de arbeidsparticipatie te vergroten bij mensen tot een afstand tot de arbeidsmarkt en stimuleert innovatie.

Voorbehouden opdrachten voor specifieke diensten

EZ kiest ervoor om artikel 77 (2014/24/EU) en 94 (2014/25/EU) niet te implementeren. De VNG en het IPO zijn het daar niet mee eens: Europa biedt ons met dit artikel een nieuw instrument, de implementatie sluit uitstekend aan op het nationale beleid en de decentrale praktijk.