Stand van zaken herinrichting en asfaltering Mgr. C. Veermanlaan


Begin 2015 zijn onder leiding van wethouder Rijkenberg informatieavonden georganiseerd met direct belanghebbenden over de voorgenomen herinrichting en asfaltering van de Mgr. C. Veermanlaan en Schoklandstraat. Naar aanleiding van deze inspraakronde heeft het college van B&W het schetsontwerp
aangepast. Dit schetsontwerp gaat nu door een externe partij worden uitgewerkt tot een definitief ontwerp. De planning van de start van de werkzaamheden is begin 2016.

Ten opzichte van het eerdere ontwerp zijn de volgende aanpassingen gemaakt:

* De plangrens oprekken: Het stuk Mgr. C. Veermanlaan tussen de kruising Leliestraat en de beoogde rotonde op kruising Mgr. C. Veermanlaan - Schoklandstraat wordt opgenomen in de herinrichting. Voordelen hiervan zijn een betere aansluiting op de rotonde en een sterke afname van de
gevelbelasting op Mgr. C. Veermanlaan nummers 37 t/m 45 en Leliestraat 46.
* Verkeerssnelheid: Op verzoek van de bewoners en ondernemers in het gebied zullen er verkeersremmende maatregelen worden toegepast. De precieze locaties van deze maatregelen worden in een later stadium bepaald.
* Voorkomen van lichtinval: Rondom de rotonde worden bosschages aangebracht om te voorkomen dat er overlast bij omwonenden ontstaat vanwege de koplampen van auto's en bussen.
* Parkeren: Het verzoek om te voorzien in voldoende openbare parkeerruimte aan de Veermanlaan wordt - waar mogelijk - ingewilligd.
* Parkeren op eigen terrein: De bereikbaarheid van de parkeerplaatsen op eigen terrein bij bedrijven dient bij de herinrichting gewaarborgd te blijven. Dit betekent dat het trottoir ter hoogte van deze parkeerplaatsen overrijdbaar zal moeten zijn voor auto's.
* Voetgangersoversteekplaatsen: Gevraagd is om veilige oversteekplaatsen voor voetgangers te realiseren. In het definitieve ontwerp zullen veilige oversteekplaatsen worden gerealiseerd. De precieze locaties worden later bepaald. De locaties zullen zo mogelijk worden gecombineerd met snelheid
remmende maatregelen; dit om de oversteekplaatsen zo veilig mogelijk te maken.
* Bushaltes: de halte aan weerszijden ter hoogte van Edisonstraat komen te vervallen. Deze liggen dermate dichtbij de halte ter hoogte van de Gladiolenstraat dat dit vanuit de exploitatie van het Openbaar Vervoer wenselijk is. Tevens is het vanuit een ruimtelijk perspectief eveneens beter om
dit haltepaar te laten vervallen.

In onderstaand schetsontwerp zullen de verschillende elementen in een later stadium worden ingetekend. Dit betreft de vorm en exacte locatie van de snelheid remmende maatregelen, het ontwerp van de aansluiting op de Julianaweg (in verband met eigendom gronden) en de exacte locatie van de
voetgangersoversteekplaatsen. Ook het ontwerp van de trottoirs ter hoogte van de parkeerplaatsen op eigen terrein bij verschillende bedrijven is nog niet vastgelegd.

Nadat het definitieve ontwerp met bijbehorende kostenraming is uitgewerkt, zal duidelijk zijn of dit past binnen het hiervoor beschikbare krediet. Er wordt rekening mee gehouden dat de gemeenteraad gevraagd gaat worden extra krediet beschikbaar te stellen. Dit onder andere vanwege het feit dat
een groter deel van de Mgr. C. Veermanlaan betrokken wordt bij de herinrichting en asfaltering.

* Schets herinrichting en asfaltering Mgr. C. Veermanlaan.pngpng(607,18 KB)