Mijn eerste keer op de blusboot


26 mei 2015

MaickelvanOs_344Water en brand gaan niet goed samen. Behalve dan bij Maickel van Os, gezagvoerder op de blusboot en manschap bij de brandweer in Nijmegen. "Ik heb een achtergrond als vaarwegbeheerder bij Rijkswaterstaat en als vrijwilliger bij de post Beneden-Leeuwen. In de functie van
gezagvoerder op een blusboot komen mijn twee passies (water en brand) samen." Maickel herinnert zich zijn eerste inzet nog heel goed. "Ik ben in december 2005 begonnen als gezagvoerder. Maar het duurde nog tot april voordat ik mijn eerst inzet had. Dat vond ik best lang duren. Als manschap in
een stad ben ik gewend om meerdere keren per dag uit te rukken. Maar incidenten op het water komen een stuk minder vaak voor."

Spanningsboog
Als gezagvoerder is Maickel verantwoordelijk voor het vaartuig en de opvarenden. Hij werkt nauw samen met de bevelvoerder en de manschappen aan boord. Zijn eerste inzet was een melding dat er een motorjacht overvaren was op het Maas-Waal kanaal, waarbij twee opvarenden vermist werden. "Het was
een PRIO-1 melding, maar het duurde best lang voordat wij ter plekke kwamen. Hierdoor nam de urgentie gevoelsmatig af. Ik had veel tijd om na te denken, maar dat werkt niet altijd in je voordeel. Er komen allerlei scenario's voorbij die misschien helemaal niet realistisch zijn. Aan de wal kom
je sneller in actie en is de aanloop veel hectischer. Dat had ik niet me niet zo gerealiseerd." Ook voor de manschappen en de bevelvoerder aan boord was dat wennen. "Halverwege vroegen ze hoe lang het nog zou duren. En toen moesten we nog door de sluis; dan ben je zo 15 minuten verder. In
totaal duurde het meer dan een half uur voordat we bij het incident waren. Ik merkte dat de spanningsboog verminderde en we moesten onszelf weer opladen om ter plekke het duikteam te assisteren. Dat ging prima, maar dat maakt het werk op een boot toch anders.
Inmiddels is Maickel al vele malen als gezagvoerder uitgevaren. Vanaf half mei beschikt de brandweer Gelderland-Zuid over twee nieuwe blusboten. "Ik kon niet wachten totdat ze uit Finland in de Waalhaven aan zouden komen" vertelt hij enthousiast. "Ze zijn anderhalf keer sneller dan de huidige
boten, dus zijn we ook een stuk eerder ter plekke."