Gemeente onderzoekt kansen voor marketing Moerdijk


Geplaatst: 26-5-2015

De gemeente Moerdijk wil in beeld brengen wat de kansen van marketing zijn voor de gemeente. Om hier inzicht in te krijgen, "dompelen" medewerkers van een gespecialiseerd bureau zich een week lang onder in gemeente Moerdijk. Dat moet leiden tot een concreet advies aan de gemeente over wat kan
bijdragen aan het behouden van inwoners, voorzieningen en een groeiende werkgelegenheid.

In het uitvoeringsprogramma 2014-2018 stelt de gemeenteraad als doel om in de huidige raadsperiode een "...nota over promotie van de gemeente (citymarketing) specifiek op de doelgroepen: bezoekers, (toekomstige) bewoners en bedrijven" op te stellen. Het college van B en W heeft daarop de
promotie van de gemeente expliciet als speerpunt benoemd: "De ambitie is een gemeente waar het aantal inwoners en voorzieningen op peil blijft en waar de werkgelegenheid toeneemt."

Waarom marketing?

Marketing kan in eerste instantie eraan bijdragen om de huidige bewoners, bedrijven en bezoekers vast te houden, maar ook om nieuwe bewoners, met name jonge gezinnen, bezoekers en bedrijven aan te trekken. Het college is van mening dat er kansen genoeg liggen. Enerzijds is Moerdijk een
economische speler van belang met het zeehaven- en industrieterrein. Dat zorgt voor veel (nieuwe) werkgelegenheid en economisch verkeer. Anderzijds is gemeente Moerdijk bij uitstek een gemeente om prettig te wonen, omringd met veel ruimte en voorzieningen. Daarnaast heeft de gemeente op het
gebied van toerisme en recreatie natuurlijk veel te bieden met de verschillende forten en vestingen, de ligging aan het Hollandsch Diep en het kenmerkende uitgestrekte buitengebied. Stuk voor stuk eigenschappen die het verdienen om onder de aandacht gebracht te worden van bewoners, bezoekers
en bedrijven.

Onderdompelen

De gemeente heeft bureau Dietz Communicatie uit Utrecht gevraagd om hierbij te ondersteunen. In de week van 1 juni zijn medewerkers van Dietz een week lang in gemeente Moerdijk om zich volledig onder te dompelen in Moerdijk. Ze willen alles weten en horen en ervaren over Moerdijk. Ze gaan
daarbij in ongeveer twintig sessies op verschillende plekken in heel gemeente Moerdijk in gesprek met (groepen) belanghebbenden, zoals vertegenwoordigers uit het verenigingsleven of bedrijfsleven. De gesprekken hebben als doel om alles te weten te komen over Moerdijk; waar liggen de kansen,
welke evenementen zijn aansprekend, wat gaat goed, wat kan beter, enzovoort. Daarnaast zorgt deze aanpak hopelijk voor een groot draagvlak en lokale verbondenheid en worden er stevige allianties gebouwd voor de uitvoering van het marketing plan.

Vervolg

Op basis van het onderzoek en de gesprekken met betrokkenen maakt Dietz een concreet marketingplan met een helder plan van aanpak. Daarin is duidelijk waar de kracht van het gebied ligt (DNA van de gemeente en de kernen), waar daarbij de kansen liggen en op welke doelgroepen de focus zou
moeten liggen. De uitgangspunten en uitvoering kunnen vervolgens samen met de stakeholders opgepakt worden. Ook wordt er een afwegingskader gemaakt voor de ondersteuning van evenementen. In juli is het concept-marketingplan naar verwachting gereed en vastgesteld door het college. Het plan
wordt in op een informatieavond in september gepresenteerd aan de gemeenteraad. Daarna volgt het definitieve advies.