Gezamenlijk aanpak overbrugging digitale kloof


26-05-2015

Uit het onderzoek Utrechters digivaardig blijkt dat nog niet iedereen digitaal participeert. Ongeveer 30% van de Utrechters heeft moeite met het gebruik van complexere digitale dienstverlening, zoals online aanvragen doen en afspraken maken. Met belangrijke partners in de stad wordt de komende
maanden gewerkt aan een gezamenlijke aanpak om deze digitale kloof zover mogelijk te overbruggen.

Uit het onderzoek Utrechters digivaardig blijkt ook dat meer dan 90% van de Utrechters gebruik maken van internet en dat veel mensen in de eigen omgeving om hulp durven vragen en dat die hulp ook in de helft van de gevallen door inwoners wordt gegeven. Het onderzoek naar digitale vaardigheden
is uitgevoerd op verzoek van de gemeenteraad van Utrecht.

Verder is er gekeken naar de digitale vaardigheden van Utrechters en oplossingsrichtingen om deze te vergroten. Aangezien veel dienstverlening steeds meer digitaal plaatsvindt, is belangrijk te weten welke doelgroepen daar moeite mee hebben. De komende maanden gaat de gemeente met de stad in
gesprek over dit vraagstuk. Zo wordt met belangrijke partners op dit terrein onderzocht of een meer gezamenlijke aanpak helpt om de dreigende digitale kloof te verkleinen.