Handelen vanuit gebruikersperspectief van burgers en ondernemers

Hoe zorg je ervoor dat je handelt vanuit gebruikersperspectief van burgers en ondernemers?

Het opruimen van onnodige bureaucratie en knellende regels is maatschappelijk van groot belang. Overal klinkt steeds luider de roep om menselijke maat. Systemen en regels die op papier volkomen kloppen, pakken in de praktijk niet altijd positief uit voor burgers en ondernemers.

Daarom brengen wij vanaf 28 mei a.s. samen met het programma Beter en concreter wekelijks een omooc, een tien minuten durend online college over minder regels en meer service nadrukkelijk onder de aandacht. De colleges met frisse en inspirerende inzichten zijn bestemd voor bestuurders en professionals binnen en buiten de overheid.

Hoe kunnen wij de regeldruk verminderen en de kwaliteit van de dienstverlening van de overheid verbeteren? Daar gaat deze online collegereeks over. Acht sprekers geven hun visie op mindere regels en betere dienstverlening. Onder andere Mark Bressers, directeur Regeldruk en ICT-beleid bij het ministerie van EZ, Jantine Kriens, voorzitter directieraad van de VNG, Jan Andries Wolthuis, afdelingshoofd in directie Burgerschap & Informatiebeleid bij het ministerie van BZK en Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen geven handige adviezen en presenteren duidelijke dilemma's. In verschillende domeinen: van ruimtelijke ordening, het sociale domein tot de WOZ.

Wij trappen af met het college van Jan ten Hoopen, collegevoorzitter van Actal. Ten Hoopen legt uit wat wij formeel verstaan onder regeldruk en wat daar de oorzaken van zijn. Hij constateert dat de echte cultuuromslag bij de overheid nog moet plaatsvinden en dat structurele vermindering van de regeldruk voorlopig nog een uitdaging blijft. Kijkers die verder willen discussieren met andere geinteresseerden, kunnen dit doen op onze Google+-pagina.

Het programma Beter en concreter, een gezamenlijk programma van VNG en de ministeries van BZK en EZ heeft van 2012 tot 2015 gezorgd voor het verminderen van regeldruk en het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening samen met gemeenten. Onder regie van het programma Beter en concreter zijn in de afgelopen jaren regionale en landelijke bijeenkomsten geweest om inspirerende aanpakken en voorbeelden uit te dragen. Van betere klantcontacten, ondernemersdienstverlening tot snelle vergunningsverlening.

Over Omooc

Mooc staat voor massive open online course en is een digitaal alternatief voor congressen en opleidingen. Deelnemers kunnen in hun eigen tijd en in hun eigen tempo deelnemen aan de online colleges. Het online college kan namelijk altijd terug gekeken worden. Omooc.nl richt zich specifiek op de overheid en is 'de oplossing voor bestuurders en managers' om zich in korte tijd op de hoogte te stellen van nieuwe inzichten en veranderingen in de publieke sector. Deelnemers kunnen hun visie en kennis delen met anderen in een interactieve omgeving.