Feestelijk Startsein Werkwarenhuis Social label


Vrijdag 29 mei, Tramkade 's-Hertogenbosch Collectie Social label – Socio economics by Petra Janssen & Simone Kramer

's-Hertogenbosch, 20150512 -- Op 29 mei 15.30u geeft Huib van Olden, wethouder Werk, Inkomen en Cultuur, het startsein voor het toekomstige Werkwarenhuis van Social label op Tramkade, een nieuw te ontwikkelen stadsdeel in ’s-Hertogenbosch. Anne Vegter, Dichter des Vaderlands, draagt een speciaal gemaakt gedicht voor geïnspireerd op het belang van maken en meedoen voor mensen. Die middag presenteren we nieuwe samenwerkingsverbanden waarvan de producten te zien zijn tijdens Dutch Design Week.

Dit draagt samen met de Social label producten bij aan maatschappelijke bewustwording onder publiek en ondernemers. Die middag presenteren we nieuwe samenwerkingsverbanden waarvan de producten te zien zijn tijdens Dutch Design Week:
  • Social label > KOM ism grafisch ontwerper Edwin Vollebergh en samenwerkende zorgorganisaties Cello en Reinier van Arkel (Demarrage) ’s-Hertogenbosch eo ondersteund door Prins Bernhard Cultuur Fonds Noord-Brabant.
  • Social label > SCHORT ism kledingontwerper Borre Akkersdijk, maak-atelier Citydwellers en samenwerkende scholen in het kader van het programma Aanval op Schooluitval Z-O Brabant ondersteund door gemeente Eindhoven.
Werkwarenhuis, landelijk ontwikkel- en verkooppunt
 
Het toekomstige Werkwarenhuis is de enige plek waar alle producten ontwikkeld met deelnemende werkplaatsen in Nederland vanaf 29 mei te zien en te koop zijn. Aansprekende designproducten gemaakt met en door mensen die tussen wal en schip vallen in samenwerking met toonaangevende ontwerpers. Social label ontwerpt nieuw werk op maat en legt ongewone verbindingen. Mensen die nu niet mee kunnen in onze snelle wereld krijgen waardevol werk en aandacht en daarmee hun eigen waarde terug. Publiek en bedrijven kunnen een bijdrage leveren door Social label producten te kopen.
 
Ontwerpend lab, een nieuwe kijk op werk en samenleven
 
Social label is in 2011 ontstaan vanuit een vraag uit de samenleving. De nieuwe locatie die vanaf 29 mei geleidelijk aan transformeert tot Werkwarenhuis vormt voor initiatiefnemers en ontwerpdenkers Petra Janssen en Simone Kramer een nieuwe mijlpaal om verder te bouwen aan een mensgerichte economie. Social label verbindt ontwerpers, CEO’s, bestuurders, ondernemers, zorgbegeleiders en makers. Vanuit ontwerp denken ontstaan nieuwe oplossingen voor mens- en werkontwikkeling. Via werksessies, ronde tafels en publiekscolleges gekoppeld aan praktijkgericht sociaal innovatief onderzoek worden ervaringen gedeeld. Het voorleven van de inclusieve wereld krijgt in de praktijk vorm op de nieuw te ontwikkelen locatie i.s.m. lokale partners zoals het werk-ontwikkelbedrijf WeenerXL ‘s-Hertogenbosch. Het Werkwarenhuis en de toekomstige Nieuwe Werkplaats vormen daarmee een ontwerpend lab voor een nieuwe kijk op werk en samenleven.





Social label