Onderzoek naar levensduur bruggen A27

29-05-2015

Zijn de bestaande bruggen op het traject A27 Houten - Hooipolder sterk genoeg voor in ieder geval de komende 30 jaar? Dat is de hamvraag waar onder andere Hans Rijnen (technisch adviseur kunstwerken bij Rijkswaterstaat) zich mee bezighoudt.

Luchtfoto van de bestaande brug over de Boven Merwede

De bestaande brug over de Boven Merwede

Behouden van de huidige bruggen

Het traject Houten - Hooipolder bevat vier grote oeververbindingen: Houtensebrug, Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug. Hans: `Uitgangspunt bij de verbreding van dit traject is om gebruik te maken van de bestaande bruggen. We moeten nu beoordelen of de bruggen sterk genoeg zijn om ze in ieder geval gedurende 30 jaar na gereed zijn van het project te blijven gebruiken.'

Onderzoek: sterk genoeg?

Hans legt uit hoe de huidige bruggen worden onderzocht. `Het ingenieursbureau verricht een herberekening van iedere brug. Daarbij wordt rekening gehouden met de nieuwe indeling van de wegen en intensiever gebruik van de brug. Daarnaast wordt gekeken naar de staat van de brug. Is het staal bijvoorbeeld aan het roesten?'

Staal of beton?

De Houtenseburg is gemaakt van beton. De andere drie bruggen voornamelijk van staal. `Bruggen zijn vrijwel altijd te versterken. Als een brug niet sterk genoeg is, kan deze worden versterkt, bijvoorbeeld met extra staal. Uiteindelijk is het een kostenafweging: wegen de kosten voor renovatie op tegen de kosten voor een nieuwe brug? Dat moet duidelijk worden.'

Tijdspad van de onderzoeken

Hans: `In november 2015 moet duidelijk zijn of de huidige bruggen versterkt moeten worden en zo ja, wat er dan precies versterkt moet worden. Vervolgens worden de oplossingen voor de versterking verder uitgewerkt in het uiteindelijke ontwerp.'