Extra rijstrook A1 dicht buiten de spits

29-05-2015

Een veelgestelde vraag over de A1 tussen Apeldoorn en Azelo luidt: `Waarom wordt de extra rijstrook van de A1 tussen Deventer en Apeldoorn buiten de spits afgeblokt met een rood kruis? Het asfalt ligt er toch.'

Wegdek waar auto's overheen rijden, met daarboven borden met groene pijlen die aangeven dat de rijstrook open is.

Antwoord: Een spitsstrook is een vluchtstrook aan de rechterkant van de snelweg of een extra rijstrook aan de linkerkant van de snelweg. Een spitsstrook gaat alleen tijdens drukke momenten open voor verkeer: als er per uur meer dan 1350 auto's per rijstrook passeren. Door de spitsstrook kan het verkeer tijdelijk gebruik maken van een extra rijstrook. De snelweg wordt hierdoor beter benut en het verkeer kan vlotter doorstromen. Passeren er minder dan 1350 auto's per rijstrook, dan is het niet nodig om de extra rijstrook te gebruiken. Deze wordt dan afgesloten door een rood kruis boven de weg.

Lagere maximumsnelheid

Bij een geopende spitsstrook geldt, waar nodig, vanwege de veiligheid een lagere maximumsnelheid. Een spitsstrook aan de linkerzijde van de rijbaan is meestal smaller dan de overige rijstroken, waardoor je er minder hard op mag rijden. Bij gebruik van de vluchtstrook als spitsstrook (spitsstrook rechts) gaat de maximum snelheid omlaag als veiligheidsmaatregel om het gemis van een vluchtstrook te compenseren. De toegestane maximumsnelheid staat aangegeven op borden boven en langs de weg. De snelheidsbeperking weegt echter niet op tegen het voordeel dat een extra rijstrook biedt voor de verkeersdoorstroming. Spitsstroken leveren dan ook een positieve bijdrage aan de doorstroming van het verkeer. Als een spitsstrook niet meer nodig is voor de doorstroming, kan deze worden gesloten en kan het verkeer sneller doorrijden.

Camerabewaking

Spitsstroken worden met camera's en een detectiesysteem bewaakt. Daardoor kan de verkeerscentrale meteen ingrijpen bij filevorming (bijvoorbeeld veroorzaakt door een voertuig met pech op de spitsstrook). Het verkeer wordt met pijlen op borden boven de weg naar de middelste rijstrook gestuurd en de spitsstrook gaat dicht.

Spitsstrook soms toch dicht in de spits

Verbetering van de doorstroming op snelwegen mag niet leiden tot vermindering van de veiligheid van de weggebruiker. Daarom blijft de spitsstrook om veiligheidsredenen dicht bij bepaalde weersomstandigheden, zoals mist of sneeuw. Het zicht op de spitsstrook is dan onvoldoende voor de camera's van de verkeerscentrale. Bekijk voor meer informatie het dossier spitsstroken.

Ook een vraag over de A1 tussen Apeldoorn en Azelo? Kijk voor meer informatie op de projectpagina Uitbreiding A1 Oost, of neem contact op met de informatielijn van Rijkswaterstaat via tel. 0800-8002 (gratis) of mail 0800-8002@rws.nl.