Feestelijke start nieuw regionaal bureau voor toerisme

P E R S B E R I C H T

Utrechtse Heuvelrug & Gelderse Vallei, 29 mei 2015

Feestelijke start nieuw regionaal bureau voor toerisme

Op dinsdag 26 mei jl. is het nieuwe Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei officieel van start gegaan. Tijdens een feestelijke bijeenkomst met ruim honderd beleidsmakers en ondernemers uit de hele regio presenteerde de nieuwe organisatie haar plannen. Gesteund vanuit een breed platform van belanghebbenden wil het RBT zich ontwikkelen tot het ‘shared service center’ voor de gebiedsmarketing van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

Het nieuwe RBT is de centrale marketing- en promotieorganisatie voor zeven gemeentes op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei: Renswoude, Rhenen, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Zeist.

TOERISME ECONOMISCH BELANGRIJK

De organisatie is de spil in een actief netwerk in de regio dat zorgt voor een jaarlijkse toegevoegde waarde van ruim 325 miljoen euro en ruim 15.000 mensen werk biedt. Recreatie en toerisme zijn hiermee economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei en zorgen bovendien voor een beter voorzieningenniveau. Om de sector succesvol verder te kunnen ontwikkelen is behoefte aan een professionele regionale partij die zorgt voor samenhang en verbinding.

RBT-voorzitter Roy Pamboer bevestigt dit: “Eén van de uitdagingen waar het RBT voor staat, is het aanhaken van ondernemers en andere lokale organisaties in zeven gemeenten. Het is belangrijk dat er breed draagvlak ontstaat voor de nieuwe organisatie. Gelukkig hebben we gemerkt dat veel partijen enthousiast zijn. We hebben er dan ook vertrouwen in dat samenwerking op regionaal niveau snel vorm krijgt en het RBT initiatieven op lokaal niveau verder brengt. Een win-winsituatie.”

IMAGO VERSTERKEN

Tijdens de bijeenkomst ging marketeer Michiel van der Schaaf in op de actieplannen waarmee het RBT aan de slag gaat. “Om het toerisme structureel naar een hoger plan te tillen willen we samen met onze partners de bestedingen verhogen en het imago verder versterken. We zetten daarom in op online marketing, vernieuwing van de toeristische infrastructuur en bundeling van al het losse aanbod tot een geïntegreerd totaalproduct”, aldus de kersverse RBT-directeur die eerder één van de drijvende krachten was achter het succesvolle Toerisme Utrecht. De komende maanden wordt onder andere een start gemaakt met verdere vergroting van het netwerk, het inrichten van informatiepunten op plekken waar mensen zijn, bouwen van nieuwe websites en het bundelen van de winter-evenementen in de regio.

Meer informatie over RBT Heuvelrug & Vallei is te verkrijgen via samenwerkenloont@hv-marketing.nl

Noot voor redacties:

NOTEN VOOR DE REDACTIE (