Drie flitspalen vervangen in Peize


Drie flitspalen vervangen in Peize

Laatste update:
03-06-2015 | 14:35

Drenthe - Drie nieuwe digitale flitspalen in Peize worden in de loop van volgende week aangezet. Ze vervangen de oude palen. Het gaat om een paal aan de Roderweg, de Groningerweg en de Westerweg. In alle drie de gevallen is dit de N372. Alle drie flitspalen controleren zowel op snelheid als op
rood licht.

Bewezen effect

Digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden. Het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente hebben vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beinvloeding van het rijgedrag.

Van analoog naar digitaal

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van
de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen. Burgers die dus een boete krijgen voor rijden door rood of te snel rijden, kunnen als ze
dat nodig vinden, op de acceptgirokaart lezen waar en hoe ze bezwaar kunnen aantekenen.

Flitser

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid.

De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is.
Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Bewezen effect

Digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden. Het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente hebben vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de beinvloeding van het rijgedrag.

Van analoog naar digitaal

De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van
de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen. Burgers die dus een boete krijgen voor rijden door rood of te snel rijden, kunnen als ze
dat nodig vinden, op de acceptgirokaart lezen waar en hoe ze bezwaar kunnen aantekenen.

Flitser

De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid.

De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is.
Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.

Roodlichtcamera

Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.