PERSBERICHT - WERKWARENHUIS SOCIAL LABEL


's-HERTOGENBOSCH, 20150603 -- Afgelopen vrijdag 29 mei is het startsein gegeven van het Werkwarenhuis, de conceptstore van Social Label. Social Label ontwerpt nieuw werk en een aansprekende omgeving waarbij topontwerpers zoals Piet Hein Eek, Roderick Vos, Dick van Hoff, Marc Mulders, Haiko Meijer (Onix) worden verbonden met kwetsbare groepen in de maatschappij. Door het ontwikkelen van aantrekkelijke designproducten waaraan iedereen samenwerkt, krijgen meer mensen de kans een actieve rol te spelen binnen de lokale economie. Zo wordt de arbeidsmarkt in Nederland verrijkt met een groep trotse ambachtelijke makers die niet meer aan de zijlijn staan.

Alle producten ontwikkeld in samwerking met topontwerpers en werkplaatsen in Nederland komen samen in het Werkwarenhuis in Den Bosch. Vanuit hier worden designproducten op maat ontwikkeld, gepresenteerd en verkocht. Het Werkwarenhuis is geopend van woensdag t/m vrijdag van 10.30u-17.00u.

Daarnaast zijn op 29 mei twee nieuwe productlijnen en communities aangekondigd:

1) Social label >KOM met grafisch ontwerper Edwin Vollebergh (Studio Boot) ism zorgorganisaties Cello en Demarrage (Reinier van Arkel) uit Den Bosch en omgeving.

2) Social label >SCHORT met textiel ontwerper Borre Akkersdijk (ByBorre) ism naai-atelier Citydwellers Eindhoven en diverse scholen uit het programma Aanval op schooluitval Z-O Brabant, ondersteund door de gemeente Eindhoven

Presentatie Dutch Design Week, 18 oktober Fabriek Piet Hein Eek, Eindhoven.

“Toen we iets gemaakt hadden, zag iedereen dat we bestonden”,

Anne Vegter, Dichter des Vaderlands.

Social label zet design en kunst in om tot duurzame oplossingen te komen voor de inclusieve arbeidsmarkt. Het gaat om waardevol werk, passend bij de mens die nu niet mee kan in onze snelle wereld. Ontwerp denkers Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer (C-mone) koppelen diverse ‘kwetsbare groepen’ aan ontwerpers, architecten en kunstenaars, zoeken onverwachte combinaties om  werelden te verbinden. De interactie tussen makers, werkplaatsen, ontwerpers en zorgverleners leidt tot een frisse, open manier van werken en levert nieuwe solidariteit op. En een product dat in alle opzichten een waardevolle toevoeging is. Voor zelfbewuste consumenten en mensgerichte bedrijven die de producten aanschaffen, want de hoogwaardige ontwerpen zijn tijdloos, sociaal en duurzaam en bieden nieuwe kansen voor kwetsbare mensen. De voorbeeldwerking die hiervan uitgaat naar de rest van Nederland zorgt ervoor dat de maakindustrie aantrekt vanuit een sociale gedachte.

“De producten zijn niet alleen de sleutel tot de verhalen van de mensen en werkplaatsen. Maar ook de sleutel om nieuw werk op maat en een mensgerichte economie te ontwerpen. Mensen krijgen waardevol werk en aandacht en daarmee hun eigen waarde terug,” Petra Janssen en Simone Kramer van stichting Social label - Socio economics





Social label