Huishoudelijke hulp blijft, maar verandert - Gemeente Zutphen


Kroon, Annelies

Huishoudelijke hulp in Zutphen blijft beschikbaar voor wie het nodig heeft en het zelf niet kan betalen of regelen. Wie hulp nodig heeft vragen we wel zelf zo mogelijk oplossingen aan te dragen.

Het college van burgemeester en wethouders wil ook dat 'hulpen' een grotere rol krijgen om samen met de hulpvrager te bepalen wat nodig is. Door wijkgericht te werken ontstaan er kortere lijnen met sociaal werkers en wijkverpleegkundigen, waardoor de signalen van huishoudelijke hulpen beter en
serieuzer kunnen worden benut.

Hulp toekomstbestendig maken

Het college heeft de gemeenteraad toegezegd te onderzoeken hoe huishoudelijke hulp toekomstbestendig te maken is. De aanleiding hiervoor is onder meer dat het Rijk 40% minder budget beschikbaar stelt aan gemeenten. Het college vraagt de gemeenteraad een keuze te maken op basis van vijf
belangrijke vraagstukken:

1. Doen we een beroep op inwoners om zelf hun hulp te regelen?
2. Hoe kunnen we de preventieve en signalerende werking van huishoudelijke hulp versterken?
3. Kennen we huishoudelijke hulp toe op basis van indicering of op basis van overleg door de betrokkenen zelf (huishoudelijk hulp, hulpvrager en mantelzorger)?
4. Hoe kopen we de huishoudelijke diensten van de aanbieder in? 1 bedrag op basis van kenmerken van een wijk of een bedrag per klant per periode?
5. Voeren we de nieuwe werkwijze in 1 keer in per 1 maart 2017 of stapsgewijs?

Op basis van de keuze die de raad maakt, vindt uitwerking van het beleid plaats. Dit gebeurt in het najaar en in overleg met aanbieders van huishoudelijke zorg en clientvertegenwoordigers. Eind 2015 ontvangt de raad informatie over het resultaat van de uitwerking. In 2016 komt er een proef met
de nieuwe werkwijze. De ervaringen die daarmee worden opgedaan krijgen een plek in de nieuwe werkwijze die maart 2017 van start gaat.