Breng informatie over resultaten in het onderwijs beter in beeld

Aanbeveling voor actueel dashboard over bijhouden beleidsdoelen OCW

Het in beeld brengen van de realisatie van beleidsdoelen in het onderwijs is mogelijk met een type dashboard zoals de Algemene Rekenkamer dat op verzoek van de Tweede Kamer heeft ontwikkeld. Vanaf 2015 wordt door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) extra geld beschikbaar gesteld voor het onderwijs. Door de combinatie van bestedingsvrijheid en grote verschillen in de manier waarop scholen zich verantwoorden is het niet mogelijk rechtstreeks een koppeling te leggen tussen de extra middelen en de realisatie van beleidsdoelen. Met het dashboard kunnen de Tweede Kamer en andere betrokkenen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs meer inzicht krijgen in de mate waarin de realisatie van doelen in het onderwijs `op koers' ligt.

Dit staat in de Onderwijsmonitor -Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in beeld dat de Algemene Rekenkamer op 4 juni 2015 publiceert.

Het Ministerie van OCW stelt vanaf 2015 extra geld beschikbaar voor de professionalisering van leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Dit is onder andere vastgelegd in het regeerakkoord en in het begrotingsakkoord 2014. De Tweede Kamer heeft aangegeven dat zij de komende jaren geinformeerd wil worden over de besteding van deze extra middelen en de realisatie van de doelen, bijvoorbeeld of het geld voor professionalisering van leraren ook daadwerkelijke effect heeft gehad.

De combinatie van bestedingsNOTvrijheid (lumpsumbekostiging) en de grote vrijheid in de manier waarop schoolbesturen zich verantwoorden over hun prestaties leidt er toe dat er geen directe koppeling tussen middelen en doelen kan worden gelegd. Ook is de beleidsinformatie die de Kamer van de minister ontvangt, bijvoorbeeld via evaluatiestudies, monitors of trendrapporten, versnipperd. Daardoor is het lastig voor de Kamer om zich een goed beeld te vormen van de mate waarin de beoogde doelen zijn gerealiseerd met het beschikbare budget. Het dashboard met indicatoren dat door de Algemene Rekenkamer is ontwikkeld kan bijdragen aan het stroomlijnen van de informatie voor de Kamer en andere belanghebbenden zodat zij eenvoudiger zicht kunnen krijgen op de mate waarin de beoogde doelen worNOTden gerealiseerd.

Bundelen van informatie

Het dashboard ordent bestaande informatie en geeft met indicatoren eenvoudig toegang tot de belangrijkste vindplaatsen van informatie. Het combineert eenvoud en informatiewaarde. Het dashboard is niet uitputtend, maar geeft wel op inzichtelijke wijze de voortgang op een aantal belangrijke indicatoren aan. De Algemene Rekenkamer beveelt de bewindspersonen van OCW aan om dit product samen met het dashboard `kwaliteit van onderwijs' dat het ministerie zelf ontwikkelt op te nemen op de website `Trends in beeld'.

Reactie minister en nawoord Algemene Rekenkamer

De bewindslieden van OCW onderschrijven in hun reactie het belang van toereikende, actuele en toegankelijke beleidsinformatie die toegesneden is op de informatiebehoefte van de Tweede Kamer. De bewindspersonen kunnen zich vinden in de introductie van een dashboard maar willen dat eerst bestuurlijk afstemmen met de sectorraden. De bewindspersonen van OCW hebben de ambitie om een robuust dashboard te ontwikkelen dat een foto geeft van de onderwijskwaliteit in brede zin. Dit dashboard willen zij presenteren en openbaar maken als breed gedragen stelselmonitor van onderwijsNOTkwaliteit. Ze verzoeken de Algemene Rekenkamer om kritisch mee te kijken naar de ontwikkeling van dit dashboard

In het nawoord geeft de Algemene Rekenkamer aan met grote belangstelling te volgen op welke wijze de monitor van het kabinet verder gestalte krijgt. Ook geeft de Algemene Rekenkamer aan indien gewenst in de toekomst een bijdrage te willen leveren aan het verder ontwikkelen van de stelselmonitor.