Toespraak van minister Kamp, bij de opening van Seppe Airparc

Toespraak | 04-06-2015

Dames en heren,

Op 27 juni 1909 ging voor het eerst in Nederland een bemand vliegtuig de lucht in. De Roosendaalse industrieel Sybrand Heerma van Voss maakte de demonstratie mogelijk door een Frans vliegtuig met piloot naar Nederland te halen. Na die dag was hij verkocht. Hij richtte samen met andere ondernemers uit de omgeving de `eerste Nederlandse Vliegvereeniging' op. Zij kochten een stuk heidegrond tussen de dorpen Gilze en Rijen en bouwden een vliegveld met een hangar.

Seppe Airparc: een modern vliegveld en bedrijventerrein

Vandaag herhaalt de geschiedenis zich. Niet ver van de plek waar voor het eerst een Nederlandse piloot vertrok, openen we nu aankomst- en vertrekhal voor zakelijk vliegverkeer. Binnen een jaar is hier een splinternieuw gebouw uit de grond gestampt. Brabant is met Seppe Airparc een modern vliegveld en een bedrijventerrein rijker. Ook nu weer dankzij de inzet van Brabantse ondernemers met hart voor de luchtvaart.

Dat is goed nieuws voor de regio. De snel verkochte en verhuurde bedrijfsruimtes zijn een bewijs van hernieuwde ondernemingszin. En met een potentieel van 500 arbeidsplaatsen in 2019 biedt het perspectief aan een regio die te lijden had onder de crisis. Het bedrijfsleven in West-Brabant komt uit een periode van krimpende productie, verplaatsing van bedrijven en faillissementen.

Investeren in nichemarkt

De regio bleef in deze moeilijke tijd vooruit kijken en investeerde in een duurzame economie met een moderne industrie. Nu doet zij daar met het actieplan economische structuurversterking zelfs nog een schep bovenop. Gelukkig werkt de conjunctuur mee. Het herstel van de economie heeft doorgezet. Ik hoop voor dit jaar op een groei van 2 procent: bedrijven investeren meer, de export blijft toenemen en consumenten geven meer uit. West-Brabant loopt met die ontwikkelingen in de pas. De werkloosheidcijfers lagen hier afgelopen jaar onder het landelijk gemiddelde!

Gemeenten- en provinciebestuurders werken hard om het bedrijfsleven te stimuleren. De bal ligt nu bij de ondernemers. Het is aan hen om te investeren, slim te specialiseren en te kiezen voor duurzame innovatie. Dat hoef ik de ondernemers hier op het vliegveld in Bosschenhoofd niet te zeggen. Zij doen precies wat er nodig is om de economie in West-Brabant te versterken: investeren in een nichemarkt in opkomst.

Markt voor klein luchtverkeer groeit

De markt voor klein luchtverkeer groeit jaarlijks met drie procent. Kleine business-jets, turbine aangedreven helikopters en zogenoemde turboprops worden steeds populairder bij zakelijke gebruikers. De ligging van Breda International Airport is voor deze klanten gunstig. Het vliegveld kan zo dienen als aanleverroute voor bedrijven in het havengebied van Moerdijk of voor de kerncentrale in Borssele. En bedrijven als VDL, Damen en Delta Energy gebruiken de luchthaven om onderhoudspersoneel naar spoedklussen toe te vliegen.

Breda International Airport kan de potentiele groei verwezenlijken binnen het huidige aantal toegestane vluchten. Het profiteert daarbij van de ontwikkelingen in de Nederlandse luchtvaart. We hadden in Nederland al relatief weinig vliegvelden. Vliegvelden in Twente en Zuid-Limburg-Valkenburg zijn gesloten. Bovendien schroeven Eindhoven, Rotterdam en Lelystad de kleine luchtvaart terug. Die steden geven voorrang aan de grote vliegtuigen die door de beperkte capaciteit van Schiphol moeten uitwijken.

De bedrijven op Seppe Airparc bieden producten en diensten aan die gerelateerd zijn aan de zakelijke luchtvaart. Er is bijvoorbeeld interesse van bedrijven die zakelijke vluchten verzorgen met kleine toestellen, opleidingen aanbieden of vliegtuigonderhoud doen. Het bedrijfsleven draagt zo bij aan de exploitatie van het vliegveld. Ik hoop dat in de toekomst samenwerking gezocht gaat worden met andere vliegvelden, bedrijven en opleidingsinstituten in de regio.

Top 3 positie in wereldwijde vliegtuigmaintenance

Vliegbasis Woensdrecht is toonaangevend in onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen. De internationale maintenancesector heeft zich snel ontwikkeld. Reparatie en onderhoud van hightech vliegtuigapparatuur en -materialen vraagt om specialistische kennis die de maakindustrie niet vanzelfsprekend in huis heeft. In dat gat is Woensdrecht gesprongen. En met succes. Het Amerikaanse ministerie van defensie wees afgelopen winter vliegbasis Woensdrecht aan als een van de drie Europese onderhoudscentra voor het motoronderhoud van de F-35-straaljagers. Nu heeft Woensdrecht de ambitie om Nederland een top-3 positie te bezorgen in de wereldwijde vliegtuigmaintenance. Voor dat doel werkt de vliegbasis samen met ROC West-Brabant. Ik kan me voorstellen dat ook de bedrijven op Seppe Airport gaan bijdragen aan het versterken van onze positie op het gebied van vliegtuigonderhoud.

Kansen in logistiek en onbemande luchtvaart

U zou in de toekomst ook kunnen samenwerken met transportbedrijven. Daar zijn er op deze logistieke hotspot veel van. West-Brabant - gelegen tussen de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen - is een perfecte locatie voor opslag, overslag en waardevermeerdering van goederen die vervolgens over Europa worden verspreid. Voor koeriers is een vliegveld gelegen aan de doorvoerroute naar Belgie en Frankrijk natuurlijk een interessante partner. Veelbelovend is ook de opkomst van de onbemande luchtvaart. Drones worden steeds vaker ingezet bij inspecties van installaties en fabrieken, vooral van chemie- en offshorebedrijven. Het Airparc zou bedrijven in de regio hierbij kunnen ondersteunen.

Er zijn dus vele kansen voor groei en u hebt de ambitie om die met beide handen te grijpen. Sybrand Heerma van Voss zag honderd jaar geleden dat luchtvaart de toekomst had en hij durfde in deze nog opkomende sector te investeren. Seppe Airparc deed hetzelfde. Het koos voor zakelijke luchtvaart en investeerde in het aanleggen van een nieuw hoofdgebouw en bedrijvenpark. Het vliegveld is nu weer winstgevend. 9 MKB bedrijven vestigden zich al op het terrein. Goed voor 75 banen. In 2019 zouden dat er ruim zes keer zo veel kunnen zijn. Seppe Airparc is daarom niet alleen goed nieuws voor bedrijven in de omgeving, die dankzij het vliegveld makkelijker internationaal kunnen zakendoen. Het is ook goed nieuws voor scholieren en werkzoekenden. En voor hotels en restaurants in de buurt, die profiteren van de aantrekkingskracht van het vliegveld. Ik feliciteer u allen dan ook van harte met de opening van Seppe Airparc!

Ik dank u wel.

Vragen? Bel Informatie Rijksoverheid: 1400

Verantwoordelijk ministerie

* Ministerie van Economische Zaken