Responstijd bij spoorincidenten met 60% verkort

Amsterdam, 4 juni 2015

Toepassing location intelligence in incidentmanagement bij ProRail werpt vruchten af

Sinds de implementatie in 2014 van SpoorWeb, een incidentmanagementsysteem verrijkt met locatiedata en big data, heeft ProRail de responstijd bij incidenten met 60% verkort. Met dit systeem kan ProRail sneller en beter reageren op incidentmeldingen waardoor incidenten en calamiteiten sneller worden verholpen. Geodan was verantwoordelijk voor de implementatie van SpoorWeb bij ProRail, die zij samen met partner NICE Systems uitvoerde.

Op en rond het spoor zijn circa tienduizend verstoringen per jaar, van technische storingen en incidenten tot crisissituaties die centraal vanuit het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht worden afgehandeld. SpoorWeb, de incidentmanagementoplossing van Geodan-NICE, stelt ProRail in staat deze incidenten te managen via een geintegreerd informatie- en communicatieplatform waarin op basis van location intelligence en de specifieke kenmerken van het incident, realtime het meest geschikte afhandelscenario wordt bepaald.

Hulpdiensten snel gealarmeerd

SpoorWeb zorgt ervoor dat tijdens een calamiteit alle relevante partijen, zoals hulpdiensten snel worden gealarmeerd en de snelste aanrijroute krijgen. Daarnaast biedt het systeem een centraal platform voor het realtime delen en uitwisselen van relevante informatie over een incident en het verloop ervan zodat effectieve communicatie en een gecooerdineerde aanpak zijn geborgd. De oplossing voor ProRail is gebaseerd op een combinatie van het scenariogestuurde crisismanagementsysteem van Geodan en het incidentmanagementsysteem Situator van NICE.

Binnen 4 minuten alle relevante partijen geinformeerd

"Sinds de implementatie van de Geodan-NICE oplossing hebben we de intaketijd met 60% kunnen verkorten. Waar we vroeger gemiddeld 14 minuten voor nodig hadden, zijn nu na melding van een incident binnen 4 minuten vrijwel alle relevante partijen geinformeerd. Dat betekent een aanzienlijke tijdswinst op jaarbasis, en dat merkt de reiziger uiteindelijk ook", aldus Hans Smits, manager Incidentenregie van ProRail. Volgens Smits heeft dit project een aanzienlijke impact op de operationele effectiviteit. "Met SpoorWeb zijn we in staat om ieder incident, onafhankelijk van de aard ervan of dienstdoende operator, sneller, effectiever en met hoge kwaliteit af te handelen."

Tijdwinst en besparing van kosten

Geodan heeft voor dit ambitieuze project de samenwerking gezocht met het toonaangevende NICE, die organisaties slimmer laat werken met inzet van situation management-oplossingen op basis van big data. Henri van Mil, directeur Sales & Marketing van Geodan, is tevreden over de samenwerking en de resultaten. "Met SpoorWeb kan ProRail niet alleen de veiligheidsscenario's makkelijker toepassen, het systeem zorgt ook voor tijdwinst en besparing van kosten. Dit project is een uitstekend voorbeeld hoe wij bedrijfskritische activiteiten van toonaangevende vitale infra-organisaties kunnen ondersteunen."

De winst zit 'm in de combinatie van expertise van beide bedrijven: de inzet van situation management van NICE en location intelligence van Geodan voor het vermijden en bestrijden van incidenten. Daarmee verbetert de operationele efficiency sterk en worden dus kosten bespaard. En dat is essentieel voor alle bedrijven en organisaties verantwoordelijk voor vitale infrastructuur, zoals havens, luchthavens, railinfrabedrijven, petrochemische industrie en overheden.

Over Geodan

Geodan is een toonaangevend, innovatief geo-ICT bedrijf, gespecialiseerd in het slim toepassen van locatie-informatie. Het biedt overheden, bedrijven en organisaties location intelligence-oplossingen voor efficiente bedrijfsprocessen en een slimme leefomgeving. Geodan werkt hiervoor nauw samen met overheden, wetenschappers en zakelijke partners in binnen- en buitenland. Tot haar klantenkring behoren onder meer logistieke dienstverleners, retailbedrijven, beheerders van vitale infrastructuren (rail, water, energie), overheden, vastgoed en de bouwsector. Geodan, gevestigd in Amsterdam (hoofdkantoor) en Den Bosch, viert dit jaar haar 30ste verjaardag en biedt werk aan meer dan 140 professionals. http://www.geodan.nl

Over NICE

NICE Systems (NASDAQ: NICE) is een wereldwijd toonaangevende leverancier van software-oplossingen die organisaties in staat stelt customer experience en zakelijke resultaten te verbeteren, compliance na te leven, financiele criminaliteit te bestrijden en de veiligheid van mensen en middelen te waarborgen. Met NICE's oplossingen kunnen organisaties data vastleggen, analyseren en realtime toepassen, en inzichten verkrijgen uit zowel gestructureerde als ongestructureerde big data. NICE's oplossingen worden gebruikt door meer dan 25.000 organisaties in meer dan 150 landen, waaronder ruim 80 van de Fortune 100-bedrijven. http://www.nice.com