Green Deal voor laadinfrastructuur elektrisch vervoer

Dinsdag 9 juni zetten 12 partijen hun handtekening onder de nieuwe Green Deal Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur.

De Green Deal geeft invulling aan de afspraken in het Energieakkoord om barrieres rond de uitrol van openbare laadinfrastructuur weg te nemen. Het Rijk stelt hiervoor EUR 7,2 miljoen beschikbaar.

Op dit moment staan er zo'n 6.000 laadpalen in de openbare ruimte. Via de Green Deal kan dit met ca. 8.000 laadpalen worden uitgebreid. Uitbreiding van laadinfrastructuur is essentieel voor de marktontwikkeling van elektrisch rijden en optimale benutting van de batterijcapaciteit van plug-in

auto's. De Green Deal heeft tot doel om binnen 3 jaar de belemmeringen rond de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur weg te nemen en een rendabele businesscase mogelijk te maken.

Innovatieprogramma's voor kostenreductie

Om de businesscase voor laadinfrastructuur rendabel te maken, zijn forse kostenreducties nodig. Innovatie is een belangrijk middel om dit te bereiken. Het recent opgerichte Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zal daarom innovatieprogramma's ontwikkelen en uitvoeren samen met

netbeheerders, laadexploitanten, producenten van laadpalen, kennisinstellingen en decentrale overheden. Het ministerie van Economische Zaken draagt de komende drie jaar EUR 1,5 miljoen bij aan de financiering van de innovatieprogramma's.

Rijksbijdrage voor decentrale overheden

Zolang de businesscase nog niet rendabel is, dragen Rijksoverheid, decentrale overheden en private partijen gezamenlijk bij aan de financiering van de uitrol van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur. De rijksbijdrage heeft de vorm van een `decentralisatieuitkering'; het Rijk draagt

evenveel bij als decentrale overheden tot een maximumbedrag per laadpaal. In totaal stellen de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu EUR 5,7 miljoen beschikbaar voor de rijksbijdrage. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) zal de uitkering faciliteren en

publiceert 15 juni hier meer informatie over op deze website.

De Green Deal Laadinfrastructuur wordt ondertekend door de minister van Economische Zaken, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, verschillende decentrale overheden en marktpartijen. Daarnaast is het Formule E-Team (FET) dat de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland

stimuleert, nauw betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van de Green Deal.

Zongestuurde laadpaal

De ondertekening vond plaats tijdens de ingebruikname van de eerste zongestuurde slimme laadpaal ter wereld waarbij een elektrische auto wordt opgeladen als de zon schijnt en kan ontladen als de zon niet aanwezig is. De opgeslagen duurzame elektriciteit in de auto kan zo door omwonenden of

bedrijven gebruikt worden voor andere doeleinden.