Onderzoek Effectory: Klantgerichtheid retailsector toegenomen

De klant heeft prioriteit en staat centraal binnen de retailsector. Dit blijkt uit de hoge score van maar liefst een 8,0 op klantgerichtheid in de sector. Deze score binnen de retailsector ligt fors hoger dan het landelijk gemiddelde, dat blijft steken op een 7,4. Ook is de klantgerichtheid

iets toegenomen ten op zichte van vorig jaar (7,9). Dat retailers van nature dol zijn op hun klanten is duidelijk terug te zien in het rapportcijfer.

Dit blijkt uit onderzoek van Effectory uitgevoerd onder ruim 96.000 medewerkers werkzaam in de retailsector.

Kansen voor klantgerichtere retailorganisaties

Ondanks dat retail medewerkers de klant centraal stellen, blijkt uit het onderzoek dat er nog veel kansen liggen om zowel de efficientie als de klantgerichtheid verder te verbeteren. Zo geven medewerkers werkzaam in de retailsector aan dat de top-down benadering, die veelal gericht is op

cijfers en omzet, hen het gevoel geeft dat er geen ruimte is om zelf mee te denken en de klant de juiste service en aandacht te bieden. Een gemiste kans volgens Schuttelaar, consultant retailsector bij Effectory: "Want wie weten er nu beter hoe het werken leuker, slimmer en beter kan dan de

medewerkers zelf? Door naar hen te luisteren krijgen medewerkers meer plezier in hun werk en wordt bij klanten de juiste snaar geraakt. Juist door als retailorganisatie de bevlogenheid en sociale innovatie van medewerkers te stimuleren, neemt de efficientie en klantgerichtheid toe."

Medewerkers in de winkels maken het verschil

Medewerkers in de retailsector kunnen vandaag de dag echt het verschil maken. Zij kunnen immers een ervaring bieden die online moeilijk mogelijk is. Schuttelaar licht toe: "Medewerkers werkzaam in winkels kunnen een optimale klantbeleving bieden, juist door hun persoonlijke benadering,

servicegerichtheid, hun glimlach en expertise. Zij zijn echt het visitekaartje van een organisatie en kunnen er voor zorgen dat klanten opnieuw kiezen voor de fysieke winkel. Dat winkelpersoneel echt het verschil kan maken blijkt wel uit het feit dat bijna 70% van de klanten weg gaat bij een

merk door onverschilligheid van het personeel."

Over Effectory

Effectory is opgericht vanuit de overtuiging dat medewerkers het succes van de organisatie bepalen. Medewerkers zien namelijk haarscherp waar de organisatie verder kan verbeteren en wat er sneller, slimmer en beter kan.