Voorne-Putten en partners willen optimale bereikbaarheid van eiland ..


De gemeenten op Voorne-Putten en een aantal regionale partners hebben 5 juni een pleitbrief aangeboden aan portefeuillehouder Langenberg van de Metropoolregio.

Daarin stellen zij voor, een strategie te formuleren, om de toekomstige overbelasting van de oeververbindingen en het onderliggend wegennet van de Rotterdamse haven naar Voorne-Putten en omgekeerd, op te lossen. De ondertekenaars willen dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) daar voor
een verkenning start. Bovendien moet er volgens de ondertekenaars een concreet voorstel worden opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) van Rijkswaterstaat.

Ondanks de investeringen in het wegennet rondom de haven zal na 2022 de overbelasting van de oeververbindingen verder toenemen. Zowel voor de bereikbaarheid van havenbedrijven, veiligheid en leefbaarheid van Voorne-Putten als met oog op de economische ontwikkeling is het van vitaal belang, dat
de infrastructuur op orde is. De gemeenten op Voorne-Putten worden keer op keer geconfronteerd met de beperkingen van de huidige capaciteit.

Oplossingen voor de lange termijn

De partijen stellen voor dat de gemeenten op Voorne-Putten, gemeente Rotterdam, Rijkswaterstaat, de MRDH, Provincie Zuid-Holland en het Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk verkennen wat de beste langetermijnoplossingen zijn voor een robuuste en duurzame bereikbaarheid van de Rotterdamse haven
en Voorne-Putten. Als trekker voor de verkenning stellen zij de MRDH voor. De resultaten van het onderzoek moeten tot een concreet voorstel in het MIRT leiden.

Hoog tijd

Volgens wethouder Mourik van Nissewaard is het nu tijd voor concrete plannen: "Dit deel van de regio is de afgelopen jaren geconfronteerd met onverwachte storingen, gepland onderhoud en renovatie van de bruggen. Het gevolg is vastlopend verkeer, files op rijkswegen en op Voorne-Putten en
regelmatig ongevallen. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid, de veiligheid en de economie in dit deel van de regio. Het is nu hoog tijd om alle losse plannen voor oplossingen om te zetten in een plan de campagne dat uitgevoerd gaat worden." Met de komst van de Tweede Maasvlakte zal de
situatie de komende jaren alleen maar ernstiger worden. In het programma Beter Benutten Vervolg is de ontsluiting van Voorne-Putten al aangemerkt als een van de zes bereikbaarheidsknelpunten in de regio Rotterdam. De betrokken partijen willen dat daar nu concreet invulling aan wordt gegeven.

Samen inzetten voor een goede bereikbaarheid

"De afgelopen jaren is fors geinvesteerd in diverse projecten ten behoeve van de bereikbaarheid van het eiland en het havengebied", aldus portefeuillehouder Langenberg. "Toch blijft de bereikbaarheid van Voorne Putten een belangrijk aandachtspunt en zal ik in MRDH-verband dit onderwerp onder
de aandacht brengen. Gezamenlijk zullen we moeten bezien hoe we de bereikbaarheid van en naar Voorne-Putten op de lange termijn kunnen waarborgen." De verkenning moet volgens de ondertekenaars beschrijven, hoe na 2022 de bereikbaarheid via de oeververbindingen zodanig verbeterd kan worden, dat
deze kan samengaan met een groeiende Rotterdamse haven en een aantrekkelijk Voorne-Putten. Zij vragen tevens quick wins die tijdens de verkenning naar voren komen, daarin mee te nemen en snel uit te voeren.