Nickelson verandert collectie rigoureus naar street couture 3.0

Internationaal modemerk presenteert nieuwe lijn in Berlijn en Amsterdam
Breda, 9 juni 2015 - Internationaal modemerk Nickelson verandert zijn collectie dit jaar rigoureus. Onder de nieuwe naam Nickelson Three-Zero o keert het terug naar zijn roots: eigenzinnige, opvallende en futuristische ontwerpen maken waar directeur Nick Amann en zijn nieuwe designteam zelf plezier in scheppen. Dat leidt tot een op urban trends gebaseerde lijn die Nickelson zelf omschrijft als street couture 3.0.

De nieuwe collectie wordt aan de internationale modewereld gepresenteerd op de Panorama Fair Berlijn, van 7 tot en met 9 juli, en de Modefabriek in Amsterdam, op 12 en 13 juli. De eerste voorproefjes van de nieuwe lijn zullen te vinden zijn in de nieuwe wintercollectie, die vanaf eind oktober in de winkels komt te liggen. In januari en februari 2016 komt de eerste volledige zomercollectie van Nickelson Three-Zero op de markt.

Volgens directeur Nick Amann werd de collectie van Nickelson de laatste jaren te veel gedicteerd door de markt en daardoor in een bepaald keurslijf gedwongen. ,,Dat is de keerzijde van succes. We konden niet te veel afwijken van de vorige collecties. Maar het gevaar is dat je de lol en de inspiratie in het ontwerpen verliest," vertelt hij. ,,We zijn altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest binnen de modewereld. We maakten mode die we zelf leuk vonden en deden geen concessies. Dat gaan we weer doen. We willen weer opvallend zijn, anders dan de rest."

Nickelson werd in 1985 opgericht door Eddy Amann en vernoemd naar zijn zoon Nick (Nickelson betekent letterlijk 'Nick de zoon'). Het bekende 'Nickelson established 1954' verwijst naar het geboortejaar van Eddy. In 2004 nam Nick de zaak over en breidde de collectie uit met dames- en jongerenmode en schoenen. Daarna groeide het bedrijf sneller dan ooit en werd het trendsetter in Europa. Mede omdat bekende mensen als voetballer Franck Ribery de kleding in hun vrije tijd droegen. Inmiddels wordt Nickelson wereldwijd verkocht in 26 landen met in totaal 800 verkooppunten.

Het DNA van Nickelson wordt gekenmerkt door eigentijdse, authentieke, stoere en herkenbare mode met opvallende ontwerpen. Die erfenis neemt Amann deels mee in de nieuwe collectie, maar verder wordt alles anders. Daarom wordt de toevoeging '1954' in de nieuwe collectie ingeruild voor '3.0'. ,,We gaan uit van nieuwe, aparte vormen en materialen, asymmetrisch, in verschillende lagen. We laten ons daarbij inspireren door hoe jonge, trendy mensen overal ter wereld kleding combineren en op straat dragen," legt hij uit.